Europa-Parlamentet i Bruxelles. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Luftfartslobby til EU-toppen: Der skal handles nu

Reglerne spænder ben for den europæiske luftfartsindustri, og handles der ikke i år, vil konkurrenceevnen blive udhulet. Det mener topchefer i EU’s luftfartsektor og lobbyorganisationen A4E.

Tirsdag mødtes topchefer fra europæiske flyselskaber. De er alle repræsenteret af lobbyorganisationen Airlines for Europe (A4E, red.), og her gik de sammen om at sende et budskab til EU’s ledere om, at det haster med at reformere rammebetingelserne for luftfarten.

Fra dem lyder det, at der nu er gået et år i den indeværende valgperiode i EU, og at der indtil videre er sket meget lidt for at styrke flyselskabernes konkurrencedygtighed og støtte selskaberne i at få CO2-udledningen til netto at gå i nul.

Fra A4E og topcheferne lyder det i en pressemeddelelse, at uden handling inden udgangen af året vil de stigende omkostninger ved at drive forretning i Europa fortsat få direkte indflydelse på både tilgængeligheden af flyrejser for alle og på Europas sammenhængskraft.

”Tiden er ved at rinde ud. Europas flyselskaber kan ikke fortsat holdes tilbage af forældet tankegang og selvdestruktiv politik. Uden hurtig handling og reform fra EU’s side i år vil Europas konkurrenceevne blive udhulet – og passagererne ende med at betale prisen,” skriver de blandt andet.

Handler om mange penge
Fra A4E lyder det, at Europas luftfartsindustri er én af de mest strategiske, fordi branchen ifølge A4E står for omtrent fire procent af EU’s bruttonationalprodukt, samtidig med at industrien står for omtrent 12 millioner jobs.

”Luftfart i dag er mere tilgængelig, bedre forbundet og mere effektiv takket være flyselskaber, der er opstået og har rod i Europa, men denne succes kan ikke tages for givet. Udfordringerne forude er enorme, og vores konkurrenter er ikke underlagt de samme regler eller omkostninger,” skriver A4E og tilføjer:

”EU og de nationale regeringer må vågne op til den nuværende geopolitiske virkelighed og dens betydning for robustheden i den europæiske luftfart.”

Særligt flyvelederstrejker forstyrrer
Én af udfordringerne er med flyveledere på tværs af Europa. Denne sommer oplevede passagerer mere end 12 millioner minutters – sammenlagt 23 års – forsinkelser ifølge A4E, fordi der ikke var kapacitet nok i de nationale luftrum i Europa. Men det er ikke alt:

”Det europæiske luftrum oplever i stigende grad at blive lukket ned natten over på grund af en flyvelederstrejke i blot ét medlemsland, hvilket lammer både ankommende og afgående fly og samtidig tvinger overflyvninger til at tage omveje,” skriver A4E.

Herfra lyder det også, at man mener, der bør indføres nye regler, så obligatorisk mægling skal foregå, før strejker overhovedet kan varsles, så varsler skal ske 21 dage før enhver faglig aktion, så overflyvninger beskyttes samtidig med at lokale afgange og ankomster ikke påvirkes, og så flyselskaberne bliver sikret en ret til erstatning, når flyvelederne strejker.

Kompensationsregler forstyrrer
Ud over strejkende flyveledere mener man også, at kompensationsreglerne og reglerne for håndbagage hverken imødekommer passagerernes behov eller de driftsmæssige realiteter.

Dels mener man, at EU’s kompensationsregler, EU’s 261/2004-forordning, ”bør fokusere på, hvad passagerer vil have,” mens man finder, at retten til kompensation efter tre timers forsinkelse er arbitrær og giver selskaberne dårlig tid til at sende reservefly og besætninger under forsinkelser.

”At udvide dette tidsvindue til fem timer kunne forhindre op til 40 procent af forsinkelserne – med bedre resultater for både passagerer og miljøet. Politiske krav om at indføre ’gratis’ håndbagage er fuldstændig ude af trit med passagerernes præferencer,” skriver A4E.

Her henviser man til, at en ny undersøgelse fra YouGov viser, at lavere priser og muligheden for selv at vælge ekstra bagage var mere populært blandt passagerer end højere priser med en ekstra taske inkluderet.

”Kun 20 procent af de passagerer, der flyver, er desuden villige til at acceptere længere ventetid for at læsse overskydende håndbagage, hvis en ekstra taske var inkluderet i grundprisen. Beslutningstagere bør respektere og styrke forbrugerens frie valg samt de driftsmæssige realiteter,” skriver A4E.

Europa-Parlamentet vil bevare passagerrettigheder
Netop 261/2004-forordningen er for tiden under debat i EU. EU-Rådet har foreslået at ændre tidsreglen for udbetaling af kompensation, så det først skal ske efter fire timer.

Det vil Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg dog ikke acceptere, og man fastholder reglen om tre timer, som man vil kæmpe for.

De foreslåede ændringer anser udvalget som et tilbageskridt for rettighederne, som passagererne i dag har. Samtidig bakker medlemmerne af Europa-Parlamentet op om, at der indføres en fælles formular til anmodninger om kompensation og refusion.

Her vil man pålægge flyselskaberne at sende en forudfyldt formular til passagererne inden for 48 timer efter en rejseforstyrrelse. Derefter vil passagererne have et år til at søge om kompensation.

EU vil samtidig have, at der bliver indført ret til gratis valg af børnesæde samt muligheden for uden tillæg at medbringe eksempelvis en håndtaske, rygsæk eller bærbar computer, forudsat at den passer under sædet foran, plus et lille stykke håndbagage med maksimale dimensioner på 100 centimeter (samlet længde, bredde og højde) og en vægt på højst syv kilo.

SAF-regler er ikke nok
Ud over flyveledere, kompensation og håndbagage er SAF også i fokus for de europæiske flyselskabers topchefer.

Her lyder det, at det ikke er nok at implementere iblandingskrav, når der ikke samtidig fokuseres på rent faktisk at skabe et funktionelt SAF-marked.

”Europæiske flyselskaber betaler i øjeblikket prisen gennem urimeligt høje tillægsafgifter og manglende prisgennemsigtighed, hvilket gør storskala anvendelse i flydriften upraktisk,” skriver A4E blandt andet.

Konkret mener man, at der er brug for en markedsmægler for SAF, flere flerårige SAF-tilladelser, et enkelt book-and-claim-system, geninvestering af indtægterne fra EU’s kvotehandelssystem samt en mekanisme svarende til EU’s CO2-grænsetilpasningsmekanisme.

Det skal gerne bidrage til, at SAF-omkostningerne fordeles mere mellem EU- og ikke-EU-flyselskaber, mener lobbyorganisationen.

 

Relaterede artikler:

EU TRAN: Tretimersgrænse og gratis håndbagage

Flyhjælp vil have foretræde for Transportudvalget

EU vil sikre gratis håndbagage til flypassagerer