Et AirTag fra Apple kan eksempelvis sættes fast på en kuffert. (Foto: Apple | PR)

Lufthansa foretager kovending i sag om AirTags

Kritiske røster rejste sig, da Lufthansa bad rejsende om at slukke for de AirTags, som af nogen benyttes til at holde øje med den indtjekkede bagage. Nu har flyselskabet ændret holdning.  

I den forgange sommer har travlhed og lufthavnskaos mange steder i verden blandt andet betydet, at en hel del rejsende har ventet forgæves ved bagagebåndet. Det kan have været medvirkende til, at nogle passagerer er begyndt at benytte AirTags fra Apple i deres bagage.

AirTags er en lille sporingsenhed, som kan sættes på enten en taske, nøglerne eller andre genstande, som man gerne vil holde styr på. Såfremt man pludseligt ikke ved, hvor tingene befinder sig, kan et givent AirTag aktiveres via en app på en smartphone, og derved får man en placering af tagget.

De indeholder dog litiumbatterier ligesom eksempelvis bærbare computere og telefoner også gør, og derudover kommunikerer enhederne via Bluetooth-teknologi.

De to ting førte til, at Lufthansa i weekenden meldte ud, at enhederne udgjorde en sikkerhedsrisiko, og derfor ikke måtte opbevares i den indskrevne bagage, ligesom passagererne blev opfodret til at slukke deres AirTags under flyvningen. Det skete med henvisning til ICAOs retningslinjer.

Fik kritik på sociale medier
Årsagen til, at litiumbatterier skal medbringes i kabinen er, at her kan det hurtigere identificeres, såfremt de bryder i brand. Det er nemlig en risiko, og hvis først det sker, kan der opstå et fænomen, hvor der bliver sat ild til andre batterier af samme type. Det skriver The Guardian.

FAA, de civile luftfartsmyndigheder i USA, har registreret 398 hændelser med litiumbatterier mellem den 3. marts 2006 og den 22. juli år. Ifølge myndighederne er det særligt batterierne i elektroniske cigaretter, der bryder i brand, udleder røg eller pludseligt bliver meget varme.

Udmeldingen fra Lufthansa førte til en del reaktioner på sociale medier, hvor flyselskabet blandt andet blev beskyldt for, at beslutningen bundede i, at man ikke ønskede at passagererne selv kunne følge med i, hvor deres bagage befandt sig, hvis den ikke nåede frem til destinationslufthavnen.

Ændrer mening
Flere andre flyselskaber er siden blev spurgt af The Guardian om, hvorvidt de også betegner de små sporingsenheder som en sikkerhedsrisiko. Både Qantas, Virgin Australia og Singapore Airlines svarede, at det gør de ikke.

Derudover bekræftede den amerikanske myndighed Transportation Security Administration (TSA) også, at rejsende i USA gerne må have AirTags med i både håndbagagen og de kufferter, der opbevares i lasten undervejs på flyvningen.

Sidenhen har Lufthansa foretaget en kovending, og nu er meldingen fra selskabet, at Luftfahrtbundesamt, som er de civile luftfartsmyndigheder i Tyskland, vurderer, at sporingsenhederne ikke udgør en risiko, og derfor må de nu gerne benyttes på Lufthansa-flyvninger.


Relaterede artikler:

Eurowings skal flyve på Lufthansa-ruter til Danmark

Lufthansa hæver piloters månedsløn

Første Boeing 787 Dreamliner til Lufthansa