Tusindvis fulgte med, da Lufthansas første 787-9 Dreamliner-fly ankom til Frankfurt Airport. Begivenheden markerede ligeledes, at flytypen atter kan leveres til Boeings europæiske kunder.
Tirsdag blev en dag lidt ud over det sædvanlige hos Lufthansa, da flyselskabet her modtog det første Boeing 787-9 Dreamliner-fly, der ankom til Frankfurt Airport efter en flyvning fra lufthavnen Everett Paine Field i den amerikanske stat Washington.
Flyet har fået registreringsnummeret D-ABPA, og det er den seneste tilføjelse til flåden hos selskabet, der nu tæller 293 fly med en gennemsnitsalder på 12,4 år. Det bliver dog langt fra det sidste Dreamliner-fly, som Lufthansa kommer til at råde over.
Oprindeligt havde flyselskabet bestilt 20 787-9-fly, men siden har Lufthansa ad flere omgange øget ordren således, at man nu har bestilt 32 fly af typen. Derudover har Lufthansa også bestilt 20 777-9’ere fra Boeing, der dog er blevet forsinkede, samt syv 777-8-fragtfly.
Mange tusinde fulgte med i landingen
Jens Ritter, der er koncernchef for Lufthansa Airlines, hæfter sig især ved, at flytypen er brændstofeffektiv, da det både har betydning for økonomien på flyvningerne og hjælper med til at mindske klimaaftrykket fra driften.
”Med Boeing 787 introducerer vi endnu en moderne flytype, som bliver et af de mest brændstofeffektive langdistancefly i vores flåde. Det vil gøre os i stand til at forberede, hvor meget CO2, vi udleder. Flyet er både bæredygtigt og tilbyder kunderne en førsteklasses flyveoplevelse.”
Dreamliner-flyets landing i Frankfurt var imødeset med stor spænding blandt flyentusiaster og andre interesserede, og omkring ankomsttidspunktet fulgte godt 15.500 personer med i landingen på Flightradar24, hvor flyet var det, som allerflest personer på verdensplan holdt øje med.
Bestilte fly må atter leveres
Det er dog ikke kun Lufthansa, der glæder sig over leveringen 787-9-flyet. Det samme gør Boeing, da flyproducenten har været ramt af en 420 dages pause i leveringerne, der først blev genoptaget tidligere på denne måned.
Pausen har være foranlediget af, at der blandt andet har været problemer med huller mellem panelerne i kompositbeklædningen på flyene, ligesom Boeing også har anvendt titaniumdele fra en leverandør i Italien, der ikke er godkendt. Det fik FAA, som er de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, til at kræve et midlertidigt stop for leveringerne.
”Dagens leverance til Lufthansa-koncernen er en væsentlig milepæl for begge vores virksomheder, da vi genoptager de europæiske 787-leveringer og Lufthansa modtager det første 787-fly,” siger koncernchef Stan Deal fra Boeings afdeling for Commercial Airplanes.
”Med en uovertruffen brændstofeffektivitet og stort passagertække vil 787’eren komme til at spille en nøglerolle i Lufthansas langdistance-netværk.”
Relaterede artikler:
Første Dreamliner leveret efter 420 dages pause
Lufthansa køber 17 nye Boeing-fly
Lufthansa køber flere Dreamlinere