Dorothea von Boxberg, administrerende direktør for Lufthansa Cargo AG, ved indvielsen af anlægget. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa investerer i produktion af PtL-brændstof

Et anlæg, der kan forvandle elektricitet, vand og CO2 til flybrændstof, er netop åbnet i Tyskland. En af de første kunder bliver Lufthansa Cargo AG, der har forpligtet sig til at aftage brændstoffet.

Et industrianlæg, der producerer CO2-neutralt flybrændstof, er netop blevet indviet i den tyske by Werlte, der ligger i Emsland-distriktet i Niedersachsen i nærheden af den hollandske grænse.

Anlægget drives af klimabeskyttelsesorganisationen atmosfair, der vil producere det syntetiske flybrændstof ved hjælp af vand, CO2 og grøn elektricitet i en proces, der kaldes Power-to-Liquid.

Herhjemme tales der meget om Power-to-X, der dækker over det lidt bredere begreb at lave elektricitet om til noget andet.

Lufthansa først i køen
Lufthansa-gruppen er partner i projektet i Werlte og bliver en af ​​de første kunder, der køber det bæredygtige electrofuel. Virksomheden håber, at den er med til at bygge et fundament for at etablere en PtL-produktion i Tyskland samt fremme markedsudviklingen af ​​det CO2-neutrale, syntetiske flybrændstof.

Indtil nu har flyselskaberne i Lufthansa Group benyttet sig af bæredygtige brændstoffer, der er fremstillet af brugte madolier eller affald fra landbruget. Det skyldes, at der endnu ikke er produceret PtL-brændstof i ret store mængder, men kun i beskedne mængder på laboratorier.

Fremtidens brændstof
“Lufthansas flyselskaber har fokuseret på forskning i og brug af bæredygtige luftfartsbrændstoffer, SAF (Sustainable Aviation Fuels), i mange år. Vi er i øjeblikket den største kunde i Europa,” siger Christina Foerster, medlem af direktionen Deutsche Lufthansa AG.

Et af problemerne med brændstoffer baseret på gammel madolie og bioaffald er, at mængderne er begrænsede, og at biomasse i stigende grad efterspørges andre steder. Det er eksempelvis i kraftværkssektoren, til produktion af biobaseret plast samt i andre dele af transportsektoren. Det kan betyde, at prisen på biomasse på længere sigt vil stige, og gøre de i forvejen dyre dråber endnu dyrere.

Christina Foerster kalder de syntetiske brændstoffer, der bliver fremstillet ved hjælp af elektricitet fra vedvarende energikilder, for fremtidens flybrændstof, da de muliggør en CO2-neutral luftfart.

Tilfører ikke ekstra CO2
En af fordelene ved electrofuel er netop, at det kun brænder så meget CO2 af, som der er blevet fjernet fra atmosfæren under produktionen af brændstoffet. CO2’en vil typisk blive høstet fra skorstene på eksempelvis affaldsforbrændinger, mens brinten skal produceres via elektrolyse, hvor vand spaltes i brint og ilt ved hjælp af energi fra vindmøller.

Lufthansa Group vil købe mindst 25.000 liter electrofuel om året næste fem år og gøre det tilgængeligt for kunderne. For at bruge de første mængder har Kuehne+Nagel, der er et globalt transport- og logistikfirma, og Lufthansa Cargo aftalt et partnerskab, hvor de forpligter sig til at aftage electrofuel fra Werlte.

“Vi ser nøglen til en bæredygtig reduktion af vores emissioner inden for forskning og brug af syntetiske, bæredygtige flybrændstoffer. Det faktum, at vi nu er banebrydende i forhold til PtL-teknologien, gør os stolte og viser igen, at vi aktivt tackler udfordringerne med klimabeskyttelse,” siger Dorothea von Boxberg, administrerende direktør for Lufthansa Cargo AG.

 

Relaterede artikler: 

Fastlåst situation omkring fremtidens jetbrændstof

Airbus vil lave bæredygtigt brændstof i Canada

Rapport: Danmark kan producere grønt flybrændstof