Lufthansa-koncernen har en bestilling på i alt 25 fly af typen Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Lufthansa Group

Lufthansa køber flere Dreamlinere

Lufthansa-koncernen har bestilt yderligere fem Boeing 787 Dreamlinere og har dermed en samlet ordre på 25. Herudover er der også lagt bestilling på fem ekstra Airbus A350.

Langdistanceflåden hos Lufthansa-koncernen vil i de kommende år blive fornyet med fly fra både Airbus og Boeing.

Den tyske luftfartskoncern oplyser, at den har øget sin ordre fra 20 Boeing 787-9 Dreamlinere til 25. Den oprindelige ordre blev foretaget i 2019, men nu er det således besluttet at øge antallet af den amerikansk-producerede flytype.

”Vi er meget glade for, at yderligere fem Boeing 787-9 vil fremskynde moderniseringen af vores langdistanceflåde. Med disse ultramoderne, brændstofeffektive fly sender vi et stærkt signal om miljøansvar inden for Lufthansa-koncernen,” siger Detlef Kayser, driftsdirektør i Lufthansa-koncernen.

Udvider ordren på Airbus A350
Foruden ordren på fem ekstra Dreamlinere har Lufthansa-koncernen også lagt bestilling på fem ekstra Airbus A350-900. Dette bringer den samlede ordre på denne flytype op på 45, hvoraf 17 allerede er leveret. De fem ekstra Boeing 787-9 Dreamlinere og fem Airbus A350 vil alle tilgå Lufthansa, mens det er uvist, hvilke koncernselskaber der vil få glæde af den øvrige del af ordrerne.

”De nye fly er de mest moderne af deres art. Vi vil blandt andet udvide vores globale lederrolle yderligere med banebrydende premium-produkter og en moderne flåde – især fordi vi har et ansvar over for miljøet,” siger Carsten Spohr, koncernchef i Lufthansa Group.

Lufthansa modtager den første Boeing 787-9 Dreamliner i slutningen af 2021, mens de næste følger i første halvdel af 2022. Lufthansa-koncernen har også ordre på en anden Boeing-flytype – helt præcis 20 Boeing 777-9, der ligeledes vil tilgå Lufthansa.

Lufthansa-koncernen, der blandt andet også omfatter SWISS, Austrian Airlines og Brussels Airlines, er i gang med en stor modernisering af flåden. Koncernen vil i dette årti efter planen modtage i alt 175 nye fly – herunder en lang række Airbus A320neo og A321neo.

Vil primært have tomotorede fly
Langdistanceflåden hos Lufthansa har gennem en række år bestået af blandt andet Airbus A380. Men det tyske flyselskab besluttede i forbindelse med coronapandemien at tage afsked med syv ud af i alt 14 megajumboer. De resterende fly står på jorden og kommer muligvis heller ikke tilbage i drift.

Andre firemotorede flytyper hos Lufthansa tæller Airbus A340 og Boeing 747, som selskabet har henholdsvis 17 og 27 af. A340 vil på sigt ligeledes blive erstattet med Airbus A350-900 og Boeing 787-9 Dreamliner for at modernisere og forenkle flåden. Og samtidig gå hen imod en flåde med flest tomotorede fly.

Lufthansa-koncernen planlægger, at andelen af firemotorerede fly i flåden skal under 15 procent i midten af dette årti. Før coronapandemien var andelen omkring 50 procent.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa sælger A380’ere – og køber nye langdistancefly

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380

Lufthansa overvejer premium Business Class