Lufthansa og Air France-KLM med EU-pres på Norwegian

Air France-KLM og Lufthansa går nu i kamp mod Norwegians bestræbelser på at få en amerikansk flyvetilladelse. Det sker sammen med de fagforeninger, som normalt gør livet surt for selskaberne.

Der er ikke noget, der kan få ellers stridende parter til at finde sammen, som en fælles fjende. Det er et brev, der fornylig landede hos EU-Kommissionens nye formand Jean-Claude Juncker i Bruxelles, et godt eksempel på.

Det er nemlig afsendt af Air France-KLM og Lufthansa i fællesskab. Og ikke blot af de to konkurrerende luftfartskoncerner. For som medunderskrivere på brevet finder man også de to pilotfagforeninger SNPL fra Frankrig og Vereinigung Cockpit fra Tyskland. SNPL var hovedmændene bag den 14 dage lange Air France-strejke i september, som endte med at koste Air France-KLM adskillige milliarder kroner. Vereinigung Cockpit’s piloter i Lufthansa strejkede i sidste uge for 10. gang i år og flere strejker kan muligvis være på vej.

Fælles fodslag
Men i én sag er det dog lykkedes parterne at finde fælles fodslag. Det er når det kommer til Norwegians brug af asiatisk personale på flyvninger mellem Europa og USA. Det bryder hverken flyselskaberne eller fagforeningerne sig om. Og derfor har de formået at forfatte det fælles brev til EU-Kommissionen, hvor de advarer om at Norwegians praksis kan starte en glidebane, der i sidste ende vil kvæle hele den europæiske luftfartsindustri. Under overskriften ”9,3 millioner jobs i fare”, skriver de blandt andet:

”Gennem forretningsmodeller som denne risikerer vi at komme ind i en nedadgående spiral mod den sociale bund og risikerer at miste tusindvis af velkvalificerede europæiske arbejdspladser. Europæisk luftfart giver i øjeblikket 9,3 mio. arbejdspladser og tilføjer 512 milliarder euro til det europæiske BNP,” påpeger virksomhederne og fagforeningerne i brevet.

Brug for støtte
Jean-Claude Junckers netop nytiltrådte kommission har en styrkelse af Europas konkurrenceevne som sin førsteprioritet og ønsker at booste jobskabelser, vækst og investeringer i Europa. Og i den kontekst stritter Norwegians manøvre i den helt forkerte retning, mener Air France-KLM, Lufthansa og fagforeningerne.

”Hvis vi tillader, at Norwegian Air International kan begynde at ansætte thailandske besætninger på ruterne mellem EU og USA, så vil andre snart følge efter. Arbejdspladser vil gå tabt inden for EU og blive skabt andre steder. I den maritime sektor har vi allerede set samme scenarie udspille sig, hvilket har resulteret i tab af titusinder af arbejdspladser. Det ville være dumt at lade det samme ske for luftfarten. Derfor har vi brug for jeres støtte,” skriver virksomhederne og fagforeningerne i brevet, der er sendt til kommisionsformand Jean-Claude Juncker og vicekommissionsformand Franz Timmermans med kopi til EU’s transportkommissær, sloveneren Violeta Bulc, og EU’s beskæftigelseskommissær, belgieren Marianne Thyssen.

Talt Norwegians sag
Air France-KLM, Lufthansa og fagforeningers protester er en udløber af sagen om Norwegians bestræbelser på at få en amerikansk flyvetilladelse for udenlandske selskaber. Egentlig er det slet ikke op til EU-Kommissionen at afgøre, om Norwegian skal have den kontroversielle tilladelse som et ikke-amerikansk selskab. Den beslutning ligger hos de amerikanske transportmyndigheder. Men EU-Kommissionen har undervejs i det langstrakte sagsforløb intensivt talt Norwegians sag.

Det er faldet Air France-KLM, Lufthansa og fagforeningerne for brystet. Og derfor forsøger parterne nu at råbe EU-Kommissionen op og påpege hvilke konsekvenser Norwegians praksis kan risikere at få for europæisk luftfart. Der står altså mere på spil end blot Norwegians mulighed for at bruge asiatisk kabinepersonale og irske fly til at flyve til og fra USA. Hele europæisk luftfarts fremtid står faktisk på spil, hvis man skal tro brevskriverne.