Boeing 747-8 fra Lufthansa (Foto: Lufthansa | PR)

Lufthansa skruer op for Boeing 747-flyvninger

Antallet af afgange med Boeing 747 hos Lufthansa bliver kraftigt opjusteret fra juli og frem. Størstedelen af disse fly har været sat på jorden siden april 2020.

Da coronapandemien ramte i foråret sidste år, var Boeing 747 – kendt som ”Queen of the Skies” – en af de første flytyper til at blive sat på jorden.

Flere flyselskaber valgte siden helt at pensionere den firemotorede flytype, da den er forbundet med større omkostninger end flere andre typer langdistancefly. Mens selskaber som British Airways og Qantas har sagt farvel til jumbojetten, tror Lufthansa fortsat på det store fly.

Det tyske flyselskab har benyttet Boeing 747 gennem hele coronakrisen, men nu skrues der gevaldigt op for brugen af flytypen. Ifølge Simple Flying næsten fordobler Lufthansa sin kapacitet med jumbojet i juli. I juni havde selskabet planlagt 239 flyvninger med Boeing 747, mens der er planlagt 441 flyvninger i juli. Det er en stigning på 85 procent.

Boeing 747-400 tilbage om to måneder
Lufthansa ser stigende tendens til, at kunderne køber plads på Business Class. Blandt andet på denne baggrund håber selskabet på at kunne opjustere yderligere med Boeing 747, og i august er der programsat 616 flyvninger med Boeing 747-8.

Lufthansas anden jumbojet-flytype, Boeing 747-400, har været parkeret på jorden siden april 2020. Flyet er dog ikke ude af spillet, eftersom Lufthansa planlægger en lang række flyvninger fra september.

”Vi vil også sætte vores otte 747-400 tilbage i drift de næste par år. Fra 2023 erstattes de gradvist af 777’erne, når de bliver leveret,” fortalte en talsmand fra Lufthansa for en måned siden.

Talsmanden refererede her til de 20 Boeing 777-9, som Lufthansa har i ordre. Leveringen af flyene er dog blevet udskudt flere gange, og det er fortsat uvist, hvornår Lufthansa modtager det første eksemplar.

1.612 jumbojet-flyvninger i december
I øjeblikket er der planlagt 247 Lufthansa-flyvninger med Boeing 747-400 i september og i alt 725 flyvninger på tværs af jumbojet-flåden. Den ældste af de to jumbojet-modeller er planlagt til at operere til Bangalore, Mumbai, Delhi, Washington og Toronto. De planlagte jumbojet-afgange kan dog blive ændret som følge af coronasituationen.

Nogle måneder senere – i december – skal Boeing 747-400 flyve på 10 langdistanceruter med én daglig frekvens. Alt i alt vil Lufthansa kunne tilbyde 1.612 flyvninger med jumbojet i løbet af julemåneden. Med andre ord bliver der tale om 26 daglige rotationer.

Lufthansa råder over i alt otte Boeing 747-400 og 19 Boeing 747-8. 13 styk af sidstnævnte er de eneste aktive i øjeblikket hos det tyske selskab.

Boeing 747-400 er ikke den eneste corona-groundede flytype, Lufthansa vil hente ud af hangarerne igen. Ifølge airliners.de blev det i sidste uge kendt, at selskabet også vil genoptage driften af nogle af de i alt fem Airbus A340-600. De firemotorede langdistancefly skal operere til destinationer i Nordamerika og Asien fra sommeren 2022.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa erstatter Boeing 747 med Airbus A350

Med Boeing 747-jumbojet til Mallorca

Seks jumbojets fra Lufthansa strandet i hollandsk lufthavn