I sidste uge trak Air France-KLM sig fra et muligt opkøb af spanske Air Europa, og nu har Lufthansa-koncernen valgt at gøre det samme. Det efterlader én kendt tilbageværende, potentiel budgiver.
Flere store aktører i Europa har gennem længere tid haft et godt øje til Air Europa, der er det tredjestørste flyselskab i Spanien. Flere af dem er dog begyndt at falde fra.
I sidste uge trak Air France-KLM stikket på de igangværende drøftelser om overtagelse af en del af Air Europa, da parterne ikke kunne nå til enighed. Og nu har Lufthansa Group valgt at gøre det samme.
Således skriver nyhedsbureauet Reuters, at Lufthansa har valgt at opgive sin plan om at byde på en andel i det spanske SkyTeam-flyselskab. Det oplyser en talsmand fra Lufthansa til mediet.
”Efter grundige analyser og intense forhandlinger har vi på nuværende tidspunkt besluttet ikke at gå videre med kapitalindskud og aktieposter i Air Europa,” siger Lufthansa-talsmanden.
Ét flyselskab fortsat interesseret
Dermed har både Air France-KLM og Lufthansa-koncernen trukket sig som budgivere af Air Europa inden for en uges tid.
Air France-KLM trak sig fra forhandlingerne, da koncernen ikke kunne blive enige med de forskellige parter, der er involveret i Air Europa. Det var ”ekstremt vigtigt” at overtage en majoritetsandel af flyselskabet, slog koncernchef Benjamin Smith fast, og dette lykkedes altså ikke.
Reuters skriver, at processen omkring at finde en opkøber til Air Europa er trukket ud – delvist som følge af uenigheder mellem medlemmer af Hidalgo-familien, der ejer Air Europa, og bekymringer fra de interesserede opkøbere om aftalens struktur.
Med Air France-KLM og Lufthansa ude er der kun ét kendt tilbageværende, potentiel budgiver på Air Europa; nemlig Star Alliance-selskabet Turkish Airlines. I juni i år skrev det spanske medie El Espanol, at det tyrkiske flyselskab skulle være interesseret i at afgive et bud på en minoritetspost i det spanske flyselskab.
Air Europa er formelt ejet af Globalia, som er holdingselskab for Hidalgo-familien. Globalia har afvist at kommentere sagen over for Reuters, og Turkish Airlines har ikke reageret på mediets henvendelse.
IAG droppede en fuld overtagelse
International Airlines Group (IAG), der blandt råder over British Airways, er minoritetsejer af Air Europa med en aktiepost på 20 procent. I 2024 droppede koncernen sine planer om en fuld overtagelse af Air Europa efter modstand fra EUs konkurrencemyndigheder.
Air Europa blev grundlagt af Hidalgo-familien i 1986, og selskabet har i dag omkring 4.000 ansatte. Flåden består i øjeblikket af 55 fly, der udelukkende er fra Boeing. Flytyperne inkluderer Boeing 737-800 og 737 MAX samt to varianter af 787 Dreamlineren.
I 2024 fløj omkring 12 millioner passagerer med Air Europa, hvilket gør det til Spaniens tredjestørste flyselskaber efter Iberia og Vueling.
Air Europas rutenetværk er bygget omkring Madrids Barajas-lufthavn samt baserne i Palma de Mallorca og Tenerife North. Selskabets langdistanceruter går til Nord- og Sydamerika.
Relaterede artikler:
Air France-KLM opgiver planer om opkøb