Kabineansat fra Lufthansa. (Foto: Lufthansa | PR)

Lufthansa vil gøre servicen ombord mere bæredygtig

Fremover vil Lufthansa genbruge de kopper, som passagererne drikker af ombord. Sammen med et større menukort på visse flyvninger skal det bidrage til, at driften bliver mere bæredygtig.

Det er ikke kun flytrafikken, der skal gøres mere bæredygtig. Servicen på flyvningerne skal også indrettes anderledes således, at flyselskabet så vidt muligt undgår madspild, samt at den ikke fører til, at plastbestik eller aluminiumsbakker smides ud efter blot at være brugt én gang.

Sådan lyder ambitionen hos Lufthansa, der har et overordnet mål om, at det senest i 2025 skal være helt slut med at benytte en gangs-plastik og -aluminium hos alle de flyselskaber, der er en del af koncernen. I løbet af august i år lanceres derfor flere nye tiltag, som skal bringe Lufthansa et skridt tættere på at indfri denne.

På månedens førte dag vil Lufthansa blandt andet tage en ny slags kop i brug. Koppen adskiller sig fra den type, der tidligere har været i brug ombord, ved, at den er fremstillet af genanvendelig plast, ligesom den vil blive benyttet flere gange i stedet for at blive smidt ud efter, at den har været brugt til en enkelt servering.

I forbindelse med lanceringen af den nye kop udvider Lufthansa også antallet af varme drikke, som passagererne på de europæiske flyvninger tilbydes. Fremover vil de rejsende kunne købe flere forskellige slags kaffe, tre varianter af te samt varm kakao.

Mindre mad skal gå til spilde
I tillæg til de udbudte drikkevarer, vil de måltider, der serveres på visse flyvninger, også blive justeret. Fra midten af august vil passagerer, der rejser på Business Class på en af selskabets langdistanceflyvninger fra Tyskland blive præsenteret for et større menukort.

De rejsende vil kunne vælge mellem seks menuer, hvor retterne vil stamme fra forskellige køkkener, ligesom de udbudte menuer vil ændre sig i løbet af året og gøre brug af de ingredienser, der er i sæson på et givent tidspunkt.

Menuerne vil kunne forudbestilles fra en måned før flyvningen op til et døgn inden afgang, oplyser Lufthansa. Det mener man vil hjælpe til, at planlægningen af måltider på de enkelte flyvninger kan optimeres, hvilket vil medføre, at selskabet får mindsket den mængde madspild, der forekommer.

Bredere udvalg til børn og unge
Fremover vil børn og unge kunne vælge mellem mere læsestof, når de tilgår flyselskabets digitale bibliotek, de yngste får et større udvalg af malebøger og derudover skal et antal nye podcasts til børn også bidrage til underholdningen undervejs på de korte og mellemlange ruter.

I løbet af sommerferietiden har Lufthansa desuden føjet flere film og tv-programmer, der henvender sig til de yngre flypassagerer til selskabets in-flight entertainment-system. I højsæsonen vil antallet være over 50, lyder det.


Relaterede artikler:

Lufthansa-selskab skifter navn

Første fly til nyt Lufthansa-selskab

Sådan skal ITA Airways integreres hos Lufthansa