Lufthansa Business Class. Foto: Lufthansa

Lufthansa vil indskrænke Business Class

Lufthansa tror ikke på, at markedet for Business Class kommer tilbage i Vesteuropa og Nordamerika. Selskabet vil begynde at indskrænke Business Class-sektionerne på flyene.

Ingen ved helt, hvordan markedet for flyrejser vil udvikle sig i takt med, at coronapandemien forhåbentligt klinger af. Et af de store, åbne spørgsmål i branchen er, hvordan efterspørgslen på forretningsrejser vil være.

Under krisen har de digitale forretningsmøder har vundet større indpas, mens emner som sundhed, sikkerhed og økonomisk mådehold måske vil få et endnu større fokus i mange virksomheder fremover.

Det vil sandsynligvis spille en rolle i forhold til efterspørgslen, men er det kun et spørgsmål om tid, før antallet af forretningsrejsende vender tilbage til niveauet i 2019? Eller kommer det aldrig til at ske?

Flere Premium Economy-sæder
I Lufthansa-gruppen er koncernchef Carsten Spohr ikke særlig optimistisk, når det gælder de spørgsmål.

”I forretningsrejseverdenen, som er vigtig for os, også i forhold til Business og First Class, kan jeg forestille mig et scenario, hvor markederne i Vesteuropa og Nordamerika ikke vil nå tilbage til disse niveauer,” siger Carsten Spohr ifølge det tyske luftfartsmedie Aerotelegraph.

For at forberede sig på denne fremtid vil Lufthansa begynde at indskrænke antallet af Business Class-sæder på flyene til fordel for flere Premium Economy Class-sæder.

“Vi omkonfigurerer vores fly. Der vil være mindre Business Class-sektioner og større Premium Economy Class-sektioner,” siger Carsten Spohr.

Ny luksuriøs Business Class udsat
Koncernchefen kommer ikke nærmere ind på hvornår, i hvilket omfang og i hvilke flytyper denne omstilling vil ske. Ifølge en talsmand for Lufthansa, er der endnu ikke taget nogen beslutning herom.

Lufthansa annoncerede i januar 2020, at man ville begynde at tilbyde en ekstra luksuriøs Business Class – en slags Premium Business Class – allerede fra i år. Det skulle ske i forbindelse med, at selskabet lancerede den nye Boeing 777X i flåden. Nu er disse planer formentlig udsat som følge af coronakrisen, skriver Aerotelegraph.

Asien er en anden historie
I sin prognose for udviklingen i efterspørgslen på Business Class-billetter henviser Lufthansa-koncernchefen specifikt til de “mættede markeder” i Vesteuropa og Nordamerika.

“Hvis man ser på Asien, især Kina og Indien, er det en anden historie,” siger Carsten Spohr og peger på, at en voksende middelklasse i Asien og regionens mange vækstvirksomheder vil kompensere for det nuværende fald i antallet af passagerer og sikre vækst igen efter krisen.

 

Relaterede artikler:

Nyt servicekoncept på Lufthansas europæiske økonomiklasse

Lufthansa erstatter Boeing 747 med Airbus A350

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380