Airbus A380 fra Lufthansa. (Foto: Lufthansa | PR)

Lufthansas Airbus A380 fra München i juni

Lufthansa har løftet sløret for de første ruter med A380-flyene, der vender tilbage efter tre års pause. Ved udgangen af 2023 vil der være fire Airbus A380 på basen i Múnchen.

Da coronapandemien ramte i begyndelsen af 2020 valgte Lufthansa successivt i løbet af foråret at trække de store Airbus A380 dobbeltdækkerfly ud af drift, da der ikke længere var passagergrundlag til så store fly.

Selskabet havde i alt 14 fly af denne type, og allerede i 2019 havde man lavet en aftale med Airbus om at tilbagelevere seks af flyene, så flåden fremover skulle bestå af otte A380’ere.

Efterhånden som coronapandemien skred frem, luftede Lufthansa flere gange tanken om, at A380’erne aldrig mere skulle på vingerne i kommerciel drift.

Sådan kom det dog ikke til at gå, idet Lufthansa i slutningen af juni sidste år meddelte, at flere af flyene ville vende tilbage i løbet af sommertrafikprogrammet 2023. 

Debuterer til Boston
A380’erne får base i lufthavnen i München, og første flyvning bliver den 1. juni, hvor der debuteres på flight LH424 til Boston. Hertil skal flyet benyttes på daglig basis. På USAs uafhængighedsdag den 4. juli indsættes endnu en A380 på den daglige LH410- rute til New York-JFK, når det andet fly ankommer.

Med 509 sæder vil der være 80 procent mere kapacitet til rådighed på New York-ruten fra München, hvor Lufthansa i øjeblikket benytter Airbus A340-600.

Flyene er i Lufthansa-versionen indrettet med plads til 509 passagerer i en fireklasses-version. Der er otte sæder på First Class og 78 i Business Class-sektionen. I Premium Economy er der plads til 52 passagerer, og i Economy er der i alt 371 sæder.

Ved udgangen af 2023 vil der være i alt fire A380 baseret i München Lufthavn.

Eftersyn og klargøring i Manila
Da Lufthansa tog flyene ud af drift, blev otte fly langtidsparkeret i Teruel Airport i Spanien, mens de seks fly, der ellerede i 2019 var solgt til Airbus, har befundet sig i Tarbes Lourdes Pyrénées Airport i Frankrig.

I begyndelsen af december 2022 blev flyet med registreringen D-AIMK hentet tilbage fra Teruel til Frankfurt, hvorefter det blev sendt til Lufthansa Technik Philippines til et stort eftersyn. Flyet vendte den 12. marts tilbage til Frankfurt, og det er således dette fly, der kommer til at debutere fra München i juni.

Herudover befinder D-AIMM sig lige nu i Manila, og det ventes at være tilbage i Tyskland i slutningen af maj eller begyndelsen af juni.

 

Relaterede artikler:

”Mike-Kilo” er tilbage efter 30 måneder i Teruel

Officielt: Lufthansa henter A380 tilbage i flåden

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380