Lufthavn skal bruge 10 mio. kroner for at overleve

Økonomiudvalget i Herning Kommune tager i dag stilling til bevilling af driftstilskud til Karup Lufthavn, der har brug for samlet 10 mio. kroner for at sikre, at lufthavnen kan overleve.

Da det norske lavprisflyselskab Norwegian den 18. januar 2010 åbnede på indenrigsruten mellem København og Karup, varslede det en ny epoke for Karup Lufthavn.

Den midt- og vestjyske lufthavn havde i flere år haft et faldende antal passagerer, der nåede sit lavpunkt i 2009, da blot 78.286 rejste fra Karup Lufthavn. Det første år Norwegian var aktiv på Karup-ruten, blev aktiviteterne fordoblet, idet daværende Cimber Sterling samtidig opgraderede frekvenserne og nedsatte priserne. Ialt150.975 passagerer havde afrejst fra lufthavnen ved årets slutning i 2010.

Men i 2011 gik det atter tilbage, da Norwegian havde valgt at lukke Karup-ruten på grund af svigtende lønsomhed. Det medførte et fald i passagertallet på otte procent samt et underskud for det kommunale andelsselskab på 281.000 kroner. I 2012 kæmpede den tilbageværende operatør Cimber Sterling en dødskamp, der fik sit endeligt torsdag den 3. maj. Selvom Norwegian atter gik ind på ruten blot få dage efter, var det ikke nok til at sikre et positivt åresresultat for lufthavnen. Karup Lufthavn a.m.b.a. forventer således et underskud på 2,7 mio. kroner for 2012.

Dette underskud er direkte livstruende for lufthavnen, der har hele sin egenkapital bundet i lufthavnens bygninger. Der er derfor brug for en kontant indsprøjtning for at sikre lufthavnens fremtid. Det formuleres sådan af Karup Lufthavns forretningsudvalg:

“Når forretningsudvalget vurderer en række scenarier for de fremtidige flyvninger, så vurderes det, at der i 2012 er behov for en kapitaludvidelse fra ejerkommunerne på i alt 10. mio. kroner for at lufthavnen kan overleve…“

Herning og Viborg i spidsen
Bestyrelsen i Karup Lufthavn har derfor vurderet, at der er behov for en kapitaltilførsel på 10 mio. kroner, fordelt som 5 mio. kroner som driftstilskud i 2012 og yderligere 5 mio. kroner som garantistillelse fra ejerkredsen til dækning af fremtidige driftsunderskud.

Det kommunale andelsselskab bag lufthavnen ejes af ni midt- og vestjyske kommuner, hvor Herning Kommune er den største ejer med 28 procent af den samlede ejerandel.

I dag skal økonomiudvalget i Herning Kommune derfor tage stilling til sin andel af kapitalforhøjelsen, der andrager 2.027.500 for den midtjyske kommune og den skatteborgere. Syv af de ni ejerkommuner skal betale sin part af de 10 mio. kroner i forhold til ejerandel. Der er dog indgået en særlig aftale mellem kommunerne i Viborg og Herning, hvor Viborg skal betale en større andel, mens Herning slipper lidt billigere i forhold til ejerandelen. Begge kommuner skal betale 2.027.500 hver, således at de tilsammen bidrager med lidt mere end 40 procent.

Takstnedsættelser i vente
Ifølge den kommunale indstilling til kapitaltilførslen i Karup Lufthavn er der bred opbakning til lufthavnen fra de mange brugere. Her henvises der til en undersøgelse, hvor 54 af 88 inviterede virksomheder, organisationer og kommuner er blevet bedt om at vurdere betydningen af Karup Lufthavn. Paradoksalt nok fandet kun fire ud af ni ejerkommuner det værd at deltage i undersøgelsen, hvilket kan virke noget besynderligt.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at brugerne ønsker flere morgen- og eftermiddagsafgange på ruten samt op til 6-7 daglige frekvenser. Herudover har lufthavnens ledelse et ønske om, at ruten bliver betjent af to operatører samtidigt.

Det konkluderes endvidere, at detvil blivenødvendigt midlertidig at nedsætte taksterne i Karup Lufthavn for at tiltrække flere flyselskaber. Driftstilskuddet skal tilsyneladende være med til at finansiere rabatgivningen til flyselskaberne.

Herudover skal der ske en øget markedsføring af Midtjylland i København, ligesom Karup Lufthavn er ved at undersøge muligheden for sammen med Norwegian at lave gennemcheck af bagage til slutdestinationen, idet Norweigan ikke har sådanne aftaler med andre flyselskaber. Endelig har ejerkommunerne forpligtet sig til at undersøge, hvorvidt den offentlige transport til og fra Karup Lufthavn kan forbedres.

Direktøren for Økonomi, Personale og Borgerservice i Herning Kommune har indstillet, at forslaget godkendes. Der udstedes ikke yderligere ejerandele for beløbet, som derfor er at betragte somet kommunalt driftstilskud. Herning Kommune understreger, at tilskuddet kun vil blive bevilget under forudsætning af, at der bevilges de forudsatte beløb fra de øvrige ejerkommuner.