Midtjyllands Lufthavn. (Foto: Midtjyllands Lufthavn | Facebook.com | PR)

Ny operatør i Midtjyllands Lufthavn fra oktober

Mandag den 2. oktober er et udenlandsk flyselskab klar til at overtage driften af indenrigsruten mellem Karup og København. DAT flyver sidste gang fredag den 8. september.

Noget tyder på, at fremtiden for Midtjyllands Lufthavn er blevet sikret i en stund endnu. DAT har gennem en årrække forsøgt at skabe en sund ruteøkonomi, men det er ikke lykkedes, hvorfor indenrigsruten fra Karup til København flyves sidste gang den 8. september.

Nu oplyser bestyrelsesformand, borgmester i Viborg Kommune Ulrik Wilbek (V), imidlertid, at man har fundet en ny operatør, der kan overtage ruten med driftsstart mandag den 2. oktober. Det skriver TV Midtvest.

Bestyrelsesformanden ønsker dog ikke at oplyse, hvilket selskab, der er tale om, men ifølge kilder i branchen skulle der være tale om et udenlandsk flyselskab, der har fundet det interessant at prøve kræfter med dansk indenrigsflyvning.

“Den nye operatør ønsker først at få det hele offentliggjort, når alle tidspunkter for afrejse er faldet på plads med Kastrup Lufthavn, og man kan begynde at bestille billetter. Det kan man på fredag,” siger Ulrik Wilbek til TV Midtvest.

Vanskeligt uden statsstøtte
Dermed bliver der endnu engang en periode, hvor der ikke er flybetjening fra Midtjyllands Lufthavn, hvilket også har været tilfældet under store dele af coronapandemien.

DAT meddelte i begyndelsen af oktober sidste år, at man ville indstille indenrigsruten fra Karup fra midten af december. Det lykkedes dog Midtjyllands Lufthavn at få DAT overbevist om, at man skulle starte op igen, hvilket skete i april i år. Men efter en seks ugers sommerferie meddelte DAT i midten af august, at man ville kaste håndklædet i ringen og opgive ruten.

“Ruten vil aldrig blive bæredygtig som selvstændig forretning, da den simpelthen ikke vil kunne fungere uden statslig støtte,” sagde DAT’s administrerende direktør Jesper Rungholm, da beslutningen var annonceret.

Nu er det så op til en ny operatør at bevise, om ruten er økonomisk bæredygtig uden statslig støtte, men det vil givetvis kræve mindre fly for at sikre en optimal ruteøkonomi.

 

Relaterede artikler:

Widerøe takker nej til at overtage Karup-rute

DAT indstiller Karup-ruten

DAT-direktør om Karup-rute: Bedre end frygtet