Lukning af Stockholm-lufthavn tema i valgkamp

Et forslag om snarlig lukning af Bromma-lufthavnen i centrum af Stockholm er blevet en varm kartoffel i den svenske riksdags-valgkamp.

Skal Stockholm fortsat have en bynær lille lufthavn, som gør det nemt at komme fra Provinssverige til hovedstaden? Eller skal det areal i den sydlige del af byen, som i dag huser Bromma Lufthavn, bruges til at anlægge op mod 50.000 boliger og skabe 30.000 arbejdspladser? Det er blevet et af de centrale spørgsmål i valgkampen forud for det svenske riksdagsvalg den 14. september.

Socialdemokratiet og Miljöpartiet står nemlig i meningsmålingerne til at kunne danne regering efter valget. Og netop de to partier er lodret uenige om fremtiden for Bromma Lufthavn, der med knap 2,3 mio. passagerer i 2013 er Skandinaviens niendestørste lufthavn. Socialdemokraterne vil beholde lufthavnen, mens Miljöpartiet gerne så den lukket hurtigst muligt. Partiet får støtte fra lokale socialdemokrater i Stockholm og Vänsterpartiet, der sandsynligvis skal agere støtteparti for en kommende regering bestående af Socialdemokratiet og Miljöpartiet.

Sælge sig dyrt
Socialdemokraternes formand og statsministerkandidat, Stefan Löfven, slog fornylig fast, at partiet ikke går ind for at lukke Bromma Lufthavnen i 2018, sådan som Miljöpartiet foreslår.

Men flere politiske iagttagere mener at Miljöpartiet går efter at sælge sig dyrt i en kommende forhandling om regeringsdannelse. Og at partiet har erkendt, at det ikke kan stoppe en ny motorvejsforbindelse rundt om Stockholm. Derfor vil man i stedet gå efter at få en lukning af Bromma Lufthavn som betaling for at støtte Socialdemokratiet og Stefan Löfven.

Sverige har de seneste fire år været ledet af en borgerlig koalitionsregering, og derfor er Socialdemokratiet meget opsatte på at komme tilbage i regeringskontorerne. Og her kan Bromma meget vel gå hen og blive prisen for at få det ønske opfyldt.

Vigtig rolle
Stockholms primære lufthavn, Arlanda, er placeret et godt stykke nord for den svenske hovedstad. Og derfor fungerer Bromma Lufthavn i dag som en hurtig adgang til centrum af Stockholm primært fra svenske provinslufthavne. Bruxelles er således den eneste udenrigsdestination på listen over de ti største destinationer fra Bromma, der også har flyforbindelse til Aarhus Lufthavn.

Tilhængerne af at beholde Bromma Lufthavnen peger på, at den spiller en vigtig rolle for Sveriges infrastruktur og muligheden for at komme frem og tilbage mellem hovedstaden og provinsen.

”Bromma opfylder et behov for hele Sverige og har 2,3 millioner rejsende om året. Spørgsmålet skal drøftes fra et svensk perspektiv og ikke kun fra et Stockholm-perspektiv,” siger Klas Nilsson, direktør for de svenske lufthavnsmyndigheder, Swedavia.

Med til at afgøre valget
Modstanderne peger på den anden side på, at lufthavnen ligger beslag på et stort areal i den sydlige del af byen. Et areal som i stedet kunne udnyttes til at opføre en helt ny bydel med op til 50.000 boliger og 30.000 arbejdspladser.

”Når byen vokser og har behov for nye boliger er her et område, hvor nye boliger kan opføres uden betydelige forhindringer, og som udgør et væsentligt bidrag til at etablere nye boliger. Det er et spørgsmål som vil være med til at afgøre valget. Alle peger på manglen på boliger i Stockholm som et af de største problemer. Vi har en løsning, siger Daniel Helldén, gruppeformand for Miljöpartiet i Stockholms byråd.

Bromma Lufthavn åbnede i 1936 og huser i dag også tre Gulfstream business jets, som det svenske flyvevåben bruger til transport af regeringsmedlemmer og medlemmer af det svenske kongehus.

Et andet stort debatemne i den svenske riksdagsvalgkamp er indførelsen af en særlig skat på flyrejser til og fra svenske lufthavne. Også her står Miljöpartiet og Socialdemokratiet på hver deres side i debatten.

Foto: Holger Elgaard / Wikimedia Commons