De aflyste flyvninger satte sit præg på Dublin Airport. (Foto: Stanley7Philip | Twitter.com)

Måtte aflyse 51 flyvninger efter systemnedbrud

Da en række IT-systemer gik ned i weekenden, resulterede det i, at mange flyvninger enten blev aflyst eller forsinkede, samt at passagererne måtte vente i alenlange køer i lufthavnen i Dublin.

Lørdag var der igen lange køer i Dublin Airport. Denne gang skyldtes det dog ikke flaskehalse i sikkerhedskontrollen, som tilfældet har været i løbet af sommeren, men i stedet var det et nedbrud i en række af Aer Lingus’ IT-systemer, som var skyld i kaosset.

De tekniske udfordringer betød, at flyselskabet måtte aflyse 51 flyafgange, da de systemer, der benyttes ved check-in, boarding og til drift af selskabets hjemmeside ikke var tilgængelige, fordi der ikke kunne oprettes forbindelse via den netværksudbyder, som Aer Lingus benytter.

Ifølge Aer Lingus er de tekniske udfordringer efterfølgende blevet løst, og flyselskabet har sidenhen været i gang med at få bragt alle de systemer, der skal benyttes for at afvikle flytrafikken planmæssigt, online igen.

Aflysninger og forsinkelser
En del af de aflyste flyvninger var mellem Dublin Airport og London-Heathrow, Gatwick, Rom, Frankfurt, Korfu, Düsseldorf, Berlin, Nice, Paris, Venedig, Izmir i Tyrkiet, Santorini samt byen Burgas i Bulgarien. Det skriver The Irish Times.

Selskabet oplyser, at de transatlantiske flyvninger fra Dublin stadig kunne foretages. Det skete dog med forsinkelser og et mindre antal passagerer end oprindeligt planlagt, mens de oversøiske flyvninger fra Shannon Airport i den vestlige del af landet foregik planmæssigt.

Nedbruddet betød derudover også, at Aer Lingus ikke kunne gennemføre flyvninger mellem Heathrow og Belfast samt fra Genève og Rom til Dublin. Det resulterede ligeledes i forsinkelser på de regionale flyvninger, som Emerald Airlines fortager på vegne af Aer Lingus.

Utilfredse med Aer Lingus
De kaotiske tilstande i lufthavnen og aflyste flyvninger førte til, at mange passagerer gik på sociale medier for at gøre opmærksom på deres utilfredshed. Kritikken har blandt andet kredset om, at Aer Lingus i højere grad burde have informeret de rejsende, der ventede i timelange køer.

”Aer Lingus, er der en chance for, at I kommer med en opdatering på flyvningerne fra Dublin? Vi har siddet uden for lufthavnen i mere end tre timer med nul kommunikation, og vi skulle være fløjet for længst. Manglen på kommunikation er ganske enkelt chokerende,” skriver en person på Twitter, der blot identificerer sig med brugernavnet 16shorty16.

Selskab i samme koncern også ramt af nedbrud
Aer Lingus har i et opslag på sociale medier undskyldt over for de kunder, der har været ramt af de aflyste flyvninger eller forsinkelserne. Flyselskabet er en del af luftfartskoncernen IAG, som ikke er ubekendt med de udfordringer, der opstår som følge af, at IT-systemer går ned.

Det har IAG-selskabet British Airways nemlig kæmpet med ad flere omgange siden 2017, hvor lignende problemer betød, at omkring 75.000 passagerer fra selskabet strandede rundt omkring i verden.

Et par år senere betød endnu et nedbrud, at 117 flyvninger fra Heathrow og ti flyvninger fra Gatwick blev aflyst, og ved samme lejlighed blev flere end 300 flyvninger forsinkede, og 20.000 passagerer strandede. Senest blev British Airways i løbet af foråret i år ramt af flere nedbrud, der resulterede i både aflyste flyvninger og forsinkelser.


Relaterede artikler:

Første kvartalsoverskud siden 2019

British Airways igen ramt af IT-problemer

Endnu et omfattende nedbrud hos British Airways