Maersk bruger IOSA-selskaber

Mens Forsvaret ikke interesserer sig for det, så chartrer A.P. Møller – Mærsk oftest kun flyselskaber, som har en IOSA-certificering.

I sagen om Forsvarets valg af det litauiske flyselskab Small Planet Airlines til at flyve med danske soldater til og fra Afghanistan, har Forsvaret gentagne gange holdt fast i, at det ikke betød så meget, at det valgte luftfartsselskab ikke havde en såkaldt IOSA-certificering (IATA Operational Safety Audit). For ifølge Forsvaret er det blot noget, der gør det nemmere for flyselskaber at arbejde sammen.

“IOSA-certificering drejer sig ikke om flysikkerhed, men gør det blandt andet nemmere for flyselskaber at samarbejde,“ skrev Forsvarskommandoen den 9. april i en pressemeddelse, der forklarede hvorfor Forsvaret har valgt atbruge Small Planet Airlines.

Men sådan ser man ikke på det hos Danmarks største virksomhed, rederikoncernen A.P. Møller – Mærsk.

Når koncernen chartrer fly til eksempelvis evakuering af medarbejdere, så vælger selskabet flyselskaber, der har en IOSA-certificering. Ofte er der tale om at chartre selskaber med kort varsel i egne af verden, hvor koncernen ikke selv har det store kendskab til charterflyselskaberne. Derfor er IOSA-certificeringen en god guideline. Så kan A.P. Møller – Mærsk være sikker på, at flyselskabet lever op til en række minimumsstandarder.

”En IOSA-certificering er normalt et krav for os,” understreger Mette Christensen, Global Head of Travel and Related Activities hos A.P. Møller – Mærsk.

Nogle gange kommer selskabet dog ud for, at der ikke er andre muligheder end at benytte et selskab uden IOSA-certificering.

”Såfremt det drejer sig om charterselskaber, der ikke har denne certificering, så undersøger vi selv selskabet, inklusiv safety-record, flådealder og lignende, før et sådant selskab eventuelt kan bruges,” forklarer Mette Christensen. Her trækker A.P. Møller – Mærsk’s rejseafdeling ofte på rederikoncernens eget flyselskab, fragtselskabet StarAir.

Flere nordiske flymæglere fortæller til CHECK-IN.dk, at de altid går efter selskaber med IOSA-certificering, når de skal chartre fly i egne af verden, hvor de ikke selv har et indgående kendskab til flyselskaberne.

Fokus på sikkerhed
Flere danske og europæiske wet lease-operatører siger samstemmende, at IOSA-certificering er det første de bliver spurgt til, når de skal leje fly og besætninger ud til andre luftfartsselskaber. For med en IOSA-certificering slipper selskaberne for selv at skulle lave en grundig audit af den wet lease operatør, som de hyrer ind i kortere eller længere tid.

”Som wet-lease operatør er det af allerstørste betydning, at vi kan vise vores eksisterende og potentielle kunder samt andre interessenter vores fokus på sikkerhed,” siger en talsmand for den portugisiske wet lease-operatør, Hifly, til CHECK-IN.dk som begrundelse for, hvorfor selskabet er IOSA-certificeret.

Hifly opererer widebody-fly for adskillige europæiske luftfartsselskaber. Det er netop Hifly, der med to Airbus A340-fly fra på torsdag skal flyve på Norwegians nye langdistanceruter til New York og Bangkok indtil nordmændene senere på sommeren får deres egne Boeing 787 Dreamlinere.

Fem mand i fem dage
Det er den internationale sammenslutning af luftfartsselskaber, IATA, der har taget initiativ til IOSA-standarden. Men auditeringen af de selskaber, der vil IOSA-certificeres, udføres af eksterne auditfirmaer. En standard IOSA-audit består af fem auditører, der bruger fem dage på at gennemgå flyselskabet.

Det er transportselskabet DSV, der på vegne af Forsvaret har indgået aftalen med Small Planet Airlines. Forsvarsminister Nick Hækkerup har i et svar til Folketingets Forsvarsudvalg oplyst, at DSV den 8. januar i år foretog et en-dages virksomhedsbesøg hos Small Planet Airlines, der siden 1. april har fløjet danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan.

IOSA-certificeringen er frivillig, men et krav for at blive optaget i IATA. 240 IATA-medlemmer og cirka 140 ikke-medlemmer er IOSA-certificerede. De omkring 380 selskaber står for knap to tredjedele af verdens flytrafik.

Containerskibet Estelle Maersk. Foto: A.P. Møller – Mærsk