A.P. Møller Mærsk er skuffet over, at SAS vælger at lade en ny business-rute til Houston udgå fra Stavanger og ikke fra København. Så kan vi lige så godt flyve med andre selskaber, lyder det fra rederi- og oliekoncernen.
(STAVANGER) Glæden var stor hos SAS, da man mandag kunne præsentere sin nye langdistancerute fra den norske olieby Stavanger til verdens olieby nummer ét, Houston i Texas i USA.
“Dette er en begivenhedsrig dag for SAS og især for Stavanger og Vestlandet,“ sagde Eivind Roald, koncerndirektør med ansvar for salg og marketing i SAS, med et stort smil, da han åbnede pressemødet på et hotel i Stavangers Sola Lufthavn. Her var han flankeret af ligeledes glade repræsentanter for Stavangers erhvervsliv og Avinor, der driver mange af de største norske lufthavne.
I København, hos den danske rederi- og oliekoncern A.P. Møller Mærsk, er begejstringen dog ikke den samme. Koncernen havde gerne set, at ruten til Houston var startet i København og mellemlandet i Stavanger.
“Det er godt, at der kommer en ekstra langdistancerute fra Skandinavien. Men det er skuffende, at man ikke syntes, at flyet bare nogle af dagene kunne starte i København. Nu kan vi lige så godt tage via andre lufthavne,“ siger Mette Christensen, global head of travel and related acitivities hos A.P. Møller Mærsk.
Ren business class
Ruten åbner 20. august og vil blive betjent seks gange om ugen med et Boeing 737-700 fly i en særlig konfiguration kun med business class-sæder. 44 passagerer bliver der plads til ombord på flyet.
Det vil afgå fra Stavanger kl. 16 alle ugens dage undtagen lørdag og ankomme til Houston George Bush Intercontinental kl. 19.40 lokalt tid. Efter knap to timer flyver flyet kl. 21.35 retur og lander i Stavanger kl. 14.20 næste dag.
Afgangs- og ankomsttiderne er tilpasset tilslutningsfly fra København, Oslo og den skotske olieby Aberdeen. Der vil således være kun 30 minutters skiftetid mellem flyet fra København ankommer til Stavanger og Houston-maskinen letter. Det betyder ifølge SAS, at den samlede rejsetid mellem København og Houston via Stavanger bliver på 12 timer og 25 minutter. Det er 55 minutter hurtigere end forbindelsen via Amsterdam Schiphol med KLM og en time og 45 minutter hurtigere end at tage med Lufthansa via Frankfurt.
Den anden vej passer tingene knap så godt sammen. Her vil der være en time og fyrre minutter mellem Houston-flyet lander i Stavanger og maskinen til København afgår. Det betyder, at det kun vil være fem minutter hurtigere at flyve via Stavanger end via Amsterdam. Og rejser man over Frankfurt eller London Heathrow med henholdsvis Lufthansa og British Airways vil det rent faktisk være henholdsvis 15 minutter og 25 minutter hurtigere end via Stavanger.
SAS har arbejdet med at åbne Houston-ruten i mere end et år. Og en væsentlig del af overvejelserne har været hvor ruten præcis skulle gå fra og om der skulle mellemlandes undervejs. Nu er valget faldet på en simpel Stavanger – Houston løsning, hvor rejsende fra København og Oslo må benytte sig af SAS’ normale flyvninger til Stavanger til at “connecte“.
Større potentiale
Det udslagsgivende for valget af Stavanger var blandt andet, at 65 procent af alle rejsende mellem Skandinavien og Houston kommer fra norske lufthavne. Af de 70.000 passagerer, der rejser til Houston via andre lufhavne hvert år, kommer knap 18.000 fra Oslo, 14.300 fra Stavanger og 12.400 fra København.
Og så er olieindustrien i Stavanger og hele Vestnorge et marked i vækst.
“Vækstpotentialet er langt større her end det er ud af København. Og det er her fra Stavanger, at vi vurderer, at vi vil få den bedste business case,“ siger Eivind Roald.
Stram tidsplan
Endelig har der været en lavpraktisk faktor med hensyn til flyvetid og at kunne betjene ruten på 24 timer. Med en flyvetid på næsten 11 timer vestover og omkring 9,5 time østover, er flyet i forvejen i luften rigtig mange timer i døgnet. Hvis man dertil skulle tilføje i alt to timers flyvning til og fra København samt turnaround-tid i København, så ville man få en meget stram tidsplan, der ikke levnede meget rum til forsinkelser eller lignende.
Ruten vil blive betjent af PrivatAir med et særligt Boeing 737-700 fly, der er bygget til de lange afstande. Flyet vil være malet i SAS-farver, men have besætningsmedlemmer fra PrivatAir ombord.