Malaysia Airlines Airbus A330-300.

Malaysia Airlines-fly skadet i Melbourne

Et Airbus A330-fly fra Malaysia Airlines har været ude af drift siden 14. marts efter en usædvanlig landing i Melbourne, som myndighederne nu karakteriserer som en ulykke. Mystik om passagerernes mobiltelefoner.

Malaysia Airlines kom på tragisk vis i mediernes søgelys sidste år på baggrund af to tragiske hændelser, hvor Boeing 777-fly fra selskabet var involveret i ulykker, der samlet har kostet 537 mennesker livet.MH370 og MH017 vil gå over i historiebøgerne, som nogle af de mest tragiske og ulykkelige begivenheder i international luftfart.

Ovenpå de to hændelser er tilliden til flyselskabet dalet, hvilket også har kunnet aflæses på passagertallene og selskabets regnskab. Derfor er det afgørende, at Malaysia Airlines holder sig fri af ny hændelser, der kan stille spørgsmålstegn ved sikkerheden i flyselskabet.

Derfor var det meget uheldigt for selskabet, at et Airbus A330-300 fly den 14. marts var involveret i en såkaldt hård landing i Melbourne Lufthavn. Flyet med registreringen 9M-MTA har ikke været i drift siden, og den australske havarikommission har efterfølgende besluttet at indlede en undersøgelse af landingen, der officielt er blevet karakteriseret som en ulykke.

Skulle slukke mobiltelefoner
Ingen af de ombordværende passagerer har rapporteret om, at landingen skulle have været særlig hård. Derimod har en passager ifølge Aviation Herald fortalt, at flykaptajnen og besætningen inden landingen gentagne gange opfordrede passagererne til at slukke for deres mobiltelefoner.

Først annoncerede kaptajnen over flyets højttaleranlæg, at mobiltelefonerne skulle slukkes helt og ikke blot være i flytilstand. Herefter gik besætningen igennem kabinen og henvendte sig til hver enkelt passager for at sikre, at mobiltelefonerne var slukkede.

Sidenhen har der været mange spekulationer om årsagen til, at kaptajnen ikke ønskede mobiltelefonerne tændt. Der har angiveligt ikke været tale om, at telefonerne forstyrrede flyets radiokommunikation, da der ikke foreligger konkrete eksempler, at det er sket i civil luftfart.

Derimod er det antagelsen, at kaptajnen har vidst, at der ville blive problemer ved landingen og har ønsket at beskytte flyselskabet imod, at passagererne ved hjælp af deres mobiltelefoner kunne optage billeder og video af landingen.