En Airbus A320 i Helsinki Airport. Foto: שנילי, CC 3.0

Mangelfuld kommunikation var skyld i Finnair-uheld

Dårlig kommunikation mellem de kabineansatte på en Airbus A320 fra Finnair var årsag til, at en kabineansat i Helsinki Airport i januar faldt flere meter ned fra bagdøren i flyet.

I midten af januar fandt en personulykke sted i forbindelse med en Airbus A320 fra Finnair, som resulterede i flere skader på en kabineansat.

Flyet var landet i Helsinki Airport en tidlig morgen, hvorefter passagererne forlod kabinen fra både den forreste og bageste dør. Herefter faldt en kabineansat ud af den bageste dør, og vedkommende røg tre og en halv meter ned på asfalten. Den ansatte blev hentet af en ambulance og fik blandt andet et par brækkede ribben og skrammer i hovedet.

Hændelsen fandt sted 13. januar 2020, og siden har den finske havarikommission, OTKES, undersøgt, hvad der skete ved ulykken. Det har nu resulteret i en endelig rapport om hændelsen, og heri konkluderes det, at uheldet efter al sandsynlighed skyldtes mangelfuld kommunikation.

Forvirring om OK-tegn til chauffører
Da den sidste passager havde forladt flyet via trappen og gået ned i en ventende bus, aftalte den kabineansatte (kaldt ‘Cabin Crew Member 4’ – CCM4) med ansvar for flyets venstre bagdør med føreren af trappekøretøjet, at trappen ville blive kørt væk.

Da et andet fly taxiede i nærheden, kunne hverken bussen eller trappekøretøjet køre væk. Kabinechefen bemærkede, at bussen ikke kørte væk, og vedkommende spurgte derfor den øvrige kabinebesætning, om nogen havde givet et OK-tegn til buschaufføren for at indikere, at alle passagerer havde forladt flyet – og at bussen dermed kunne køre til terminalen.

Den kabineansatte (kaldt CCM2) med ansvar for den bageste del af flyet indså, at han/hun havde glemt at give OK-tegnet og skyndte sig derfor til den venstre bagdør og åbnede den. Da vedkommende ikke havde visuel kontakt med buschaufføren, og da trappen stadig var ved flyet, trådte personen ud på trappens øverste platform for at give tegnet.

Da CCM2 gik tilbage i flyet, begyndte trappekøretøjet at køre væk fra flyet. Det resulterede i, at vedkommende faldt flere meter ned på den hårde asfalt og fik alvorlige kvæstelser.

Piloter sørgede for ambulance
Kabinepersonalets opgaver og ansvarsområder er defineret i Finnairs håndbøger. CCM2 mente at have ansvaret for at give OK-tegnet, selv om CCM4 allerede havde givet tegnet til chaufføren for trappekøretøjet. Det var kun CCM4, der imidlertid var opmærksom på, at OK-tegnet var givet. Kommunikationen mellem de forskellige kabineansatte var således særdeles dårlig, hvilket resulterede i uheldet.

Kabinepersonalet hos Finnair er instrueret i at ringe 112, hvis der sker en ulykke, når flyet holder stille på jorden. De ansattes mobiltelefoner var tilsyneladende stadig slukket ved ulykken, og de kontaktede derfor straks piloterne, der via flyets radio sendte at alarmopkald til kontrolcenteret i Helsinki Airport.

A320-flyet fra Finnair, der var impliceret i ulykken, havde landet i Helsinki Airport klokken 06.47 efter en indenrigsflyvning fra Oulu på rutenummer AY450.

 

Relaterede artikler:

Finnair-kabineansat kvæstet efter fald fra fly

Alvorligt kvæstet af eksploderet flydæk

Lufthavnsansatte under anklage efter trappe-ulykke