McDonalds-restaurant i Berlin. (Foto: Sorbis | shutterstock.com)

McDonald’s-ansat vil stifte nyt flyselskab i Berlin

En ung tysker ansat ved McDonald’s i Berlin har højtflyvende planer om at komme i luften med et helt nyt flyselskab, der skal hedde Louisair. Investorerne er endnu ikke på plads.

Det er yderst ambitiøse og ganske iøjnefaldende planer, en ung tysker ved navn Louis Zuleger har for et helt nyt flyselskab.

Han har således i sinde at stifte et flyselskab, der i store træk skal følge i fodsporene på airberlin, der indgav konkursbegæring i august 2017. Ifølge Louis Zulegers LinkedIn-profil begyndte han allerede i marts 2020 at arbejde på sit projekt. Ved siden af sit arbejde med at stifte nyt flyselskab er han desuden ansat som serviceassistent i en McDonald’s-restaurant i Berlin, fremgår det af samme profil.

Det skorter bestemt ikke på planerne for det nye flyselskab, der skal have navnet Louisair og base i Berlin Brandenburg Airport. Louis Zuleger har etableret en hjemmeside til flyselskabet, ligesom han har givet et stort interview til det tyske fagmedie fvw.de.

Har sat navne på destinationer
Med udgangspunkt fra Berlin Brandenburg Airport skal Louisair flyve med tre Airbus A319 og tre Airbus A320/A320neo. De skal i første omgang bruges på ruter i Tyskland og til andre europæiske lande. På sigt er ambitionen at kunne tilbyde flyvninger til destinationer i hele verden fra Berlin. Der er dog stadig lang vej igen til dette mål, lyder det på hjemmesiden.

Faktisk er Louis Zuleger allerede så langt i sine planer, at han har sat navne på forventede europæiske destinationer og antal ugentlige frekvenser i trafikprogrammer for både sommer og vinter.

I sommertrafikprogrammet skal Louisair betjene indenrigsruter fra Berlin til Düsseldorf, München og Stuttgart med hver 28 ugentlige afgange.

De internationale destinationer om sommeren vil være Wien (14 ugentlige afgange), Agadir (én), Fuerteventura (tre), Gran Canaria (tre), Tenerife South (tre), Lanzarote (to), Palma de Mallorca (syv) samt Hurghada (to). Der er desuden sat specifikke ugedage på frekvenserne. Det forventede vintertrafikprogram er identisk med sommerprogrammet – kun Palma de Mallorca indgår ikke i vinterplanerne.

Mangler fortsat investorer
Louisair oplyser, at in-flight-service vil være inkluderet i billetprisen på alle flyvninger, og at hele produktet konsekvent er af høj kvalitet. Hvert sæde på Economy Class vil være udstyret med et underholdningssystem (IFE-system). ’Vores economy class er business class for alle’, lyder det.

’Man tror måske, at vores flybilletter er dyre, men nej. Alle flyvninger tilbydes på rimelige og fair betingelser. Louisair positionerer sig med sit produkt mellem lavprisflyselskaberne og premium-flyselskaberne, som vi endda overgår på alle punkter,’ lyder det videre på selskabets hjemmeside uden at komme ind på specifikke billetpriser.

Miljøet ligger selskabet meget på sinde, og derfor vil der blive benyttet moderne flytyper. Ligesom der vil blive plantet et træ for hver billet, der købes.

Der kan dog være rigtig langt til, at de meget ambitiøse planer bliver ført ud i livet i form af fly i luften. ’Vi søger i øjeblikket investorer til vores projekt, som ønsker at ændre europæisk luftfart med os og sende et signal til lavprisflyselskaber, som vi ikke mener har nogen langsigtet fremtid, samt at give Berlin vinger igen,’ oplyser Louisair, der således langt fra er på plads med økonomien.

Tror ikke på lavpriskoncepter
På Louisairs hjemmeside kommer Louis Zuleger desuden med informationer om sin baggrund og motivationen for at give sig i kast med at stifte et nyt flyselskab i Berlin. Han mener selv, at han formentlig er den yngste person i Tyskland, der nogensinde har villet stifte et flyselskab.

’Lige siden jeg var lille, har luftfart fascineret mig ikke kun ud fra et teknisk synspunkt, men meget mere fra et iværksætterperspektiv. Mine familierødder kommer indirekte fra luftfarten. Endnu en grund til, at jeg har beskæftiget mig intensivt med luftfart og iværksætteri i årevis og vil gøre det i fremtiden,’ fortæller han.

Han mener imidlertid, at store flyselskaber følger forkerte tilgange, og at flere store lufthavne har et stort uudnyttet potentiale. Herudover har lavprisflyselskaber i hans optik ikke nogen fremtid på længere sigt. At tilbyde billige billetter er ikke nok på lang sigt til at overleve i luftfarten, ligesom lavprisflyselskaberne ikke appellerer til kunderne med en særlig virksomhedsidentitet, lyder det fra initiativtageren til Louisair.

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavn stormer frem

Her endte 17 langdistancefly fra airberlin

Airberlins sidste udkald