Mediekamp hos charterarrangørerne

Den kolde danske sommer har givet kontant gevinst hos charterarrangørerne. De to store danske charterarrangører Spies og Star Tour kalder det begge ‘guldregn’ og forsøger nu at vride det sidste ud af agurketiden med en jævn strøm af pressemeddelelser, der skal få danskerne til pakke kufferten og rejse sydpå til varmen.

Sommer-agurketiden satte for alvor ind i begyndelsen af juli måned.

Danmarks mest presseaktive charterarrangør Star Tour var ikke sen til at benyttelejligheden ved at udsende en pressemeddelelse med overskriften “60.000 afsted til sol og sommer sydpå“. Overskriften var møntet på den første store afrejseweekend.

“Tallene fortæller, at ca. 10 % flere har købt en charterferie i skolernes sommerferie i forhold til sidste år. Især ugerne 29, 30 og 31 er næsten udsolgt,“hed det i pressemeddelelsen fra Star Tour.

Fire dage senere var Star Tour igen påbanen. Denne gang med budskabet: “Jyder er ikke så impulsive som sjællændere“. Her handlede det om at få afsat de sidste usolgte rejser fra de jyske lufthavne.

“Sådan helt generelt, ser det ud som om, der skal mere til for, at jyderne lige pludselig beslutter sig for at købe en charterrejse sydpå, hvis de oprindeligt havde en anden plan. Sjællænderne er langt hurtigere til at købe en impulsrejse, hvis det danske sommervejr er for trist, og derfor må vi sælge nu og her rejser op til 500 kr. billigere på det jyske marked i forhold til fra København,“ fortalte salgsdirektør Stig Elling i pressemeddelelsen.

Spies var først med “guldregnen“

Efter Star Tour havde sat sig på første etape, blev det siden overladt til Spies at tage førertrøjen. Det skete under overskriften “Guldregn over rejsebranchen“. Her kunne kommunikationschef Torben Andersen fra Danmarksstørste rejsearrangør i en jublendepressemeddelelse konstatere, at danskerne havde mistet tålmodigen med den danske sommer.

“Samtidig med at meteorologerne lover regn så langt frem i tiden, som deres prognoser rækker, løber det solhungrende feriefolk nu stormløb mod landets rejsebureauer,“ lød det fra Torben Andersen. Det betød konkret, at Spies i ugens to første dage i sidste uge solgte 52% flere rejser end på samme dage den foregående sommer.

Inspireret af “guldregnen“ fra Spies måtte Star Tour endnu engang rykke ud i pressen. Denne gang var budskabet “Danskerne flygter fra regnvejret“ med en konstatering af, at “vi er inde i en meget ustabil og regnfuld dansk sommerperiode.“

Star Tour kunne melde om 100 % flere solgte rejser onsdags i sidste uge en samme dag året før. Herudover var der over 50.000 besøgende på hjemmesiden under afbudsrejser mod kun 33.000 året før.

“Vi oplever her til morgen en sand storm på vores telefoner og hjemmeside, og det er især her og nu rejserne der er efterspurgt. Der er givetvis mange, der må gå forgæves, da vi har cirka 4.000 pladser tilbage i resten af juli. Regnen kommer som en gave for charterbranchen – man kunne kalde den guldregn, idet priserne stiger i takt med, at regnen siler ned. Vi har indkaldt ekstra personale og udvidet vores åbningstider for at klare det store tryk,“ fortalte Stig Elling.

Klar til pressekampen om vinterrejserne

Seneste indslag i charterarrangørernes mediekamp er dokumentationen af, at prisniveauet på fødevarer på en lang række feriedestinationer er lavere end i Danmark.Konklusionen er lavet på baggrund af, at Spies har sendt en guide på shopping på Kreta . Guiden måtte betale 171,91 kroner for varer, der i Danmark koster 262,35 kroner.

“Det giver blandt andet den fordel, at ikke alle måltider skal nydes på restaurant, men at man selv kan trylle i køkkenet med de lokale råvarer,“ mener kommunikationschef Torben Andersen, der forsøger at appellere til prisbevidstheden hos den danske husmor.Men det er nok de færreste, der vil gennemføre en større“Spise med Price“ tour de force påcharterrejsen.

Og sådan vil det fortsætte resten af sommeren, eller i hvert fald indtil solen igen får overtaget på de hjemlige breddegrader.

Men så er charterarrangørerne til gengæld klar til at fortælle historien om, at vintersalget allerede er godt igang som følge af den elendige sommer.