Medlemmerne strømmer til Eurobonus

Mere end 200.000 rejsende har siden årsskiftet meldt sig ind i SAS’ loyalitetsprogram Eurobonus.

Den 1. april trådte en række forbedringer af SAS’ loyalitetsprogram, Eurobonus, i kraft. Men allerede inden 1. april strømmede ekstra mange passagerer til og meldte sig ind i programmet som følge af ændringerne, der blandt andet gør det nemmere at avancere fra Basis- til Sølv-medlem.

Således har Eurobonus siden 1. januar 2014 fået 205.678 nye medlemmer. Det skyldes dels relanceringen af det mere end 20 år gamle program, der i nogles øjne sandsynligvis havde fået et lidt for eksklusivt image som en klub, man som almindeligt rejsende ikke fik særlig meget ud af at være medlem af. En klub, hvor der skulle rejses meget for at spare op til bare en lille bonusrejse.

En af de væsentligste ændringer ved programmet er netop, at man kan avancere fra basis- til sølv-medlem efter blot fem enkeltrejser. Det er dog stadig begrænset hvor mange ekstra privilegier et sølvkort giver. Her skal man stadig op i guld- eller det nye diamant-medlemskab for at få ret til ting som at bruge fast track-sikkerhedskontrol og lounges.

Giver ikke mening
En anden væsentlig årsag til den store fremgang i antallet af Eurobonus-medlemmer er, at det sidste år igen blev muligt at optjene bonuspoint på norske indenrigsflyvninger. 41 procent af de over 205.000 nye medlemmer er således nordmænd.

Forbuddet blev indført for over 10 år siden af de norske konkurrencemyndigheder på opfordring fra Norwegian, der på det tidspunkt planlagde at gå ind på det norske indenrigsmarked. Men det kunne ifølge Norwegians topchef, Bjørn Kjos, kun lade sig gøre, hvis ikke det var muligt at optjene point hos SAS, som Norwegian skulle konkurrere imod. Nu er Norwegian blevet så stærke, at det ikke længere giver mening at opretholde forbuddet, var den norske regerings holdning sidste år, da man ophævede det.

Fem millioner
Markedsføringen af det relancerede Eurobonus-program fortsætter frem mod selskabets erklærede mål om at øge antallet af medlemmer fra de nuværende 3,2 mio. til fem mio. medlemmer inden for en kort årrække.

En del af denne vækst skal hentes ved, at det som Eurobonus-medlem nu er blevet muligt at optjene og bruge point i en lang række andre sammenhænge end lige ved direkte rejserelaterede aktiviteter som flyvninger, billeje og hotelophold. Nykredit og en række tøjbutikker på nettet er også kommet ind under Eurobonus-paraplyen. Og det skal være med til at gøre Eurobonus til mere end blot et rejserelateret loyalitetsprogram.