SAS-fly i Gazipasa Lufthavn nær Alanya. (Arkivfoto)

Militærøvelse tvinger SAS til at flytte lufthavn

SAS er hyppig gæst med rute- og charterfly i Gazipasa-lufthavnen nær Alanya på Tyrkiets middelhavskyst. I dag og i morgen må passagerflyene vige pladsen til fordel for en militærøvelse.

Den lille Gazipasa Lufthavn nær den tyrkiske ferieby Alanya er en af de store SAS-destinationer i højsæsonen. Alene i juli måned er der 18 ugentlige ruteflyvninger med SAS fra fem lufthavne i Skandinavien. Herudover kommer et næsten ligeså stort antal charterflyvninger.

Men der er også udfordringer forbundet med at benytte den lille lufthavn, der ligger blot 30 minutters kørsel fra Alanya. I vinterhalvåret må SAS flytte flyvningerne til Antalya Airport på grund af vejr- og vindforhold. Og i de kommende dage er SAS blevet bedt om at finde et alternativ, da de tyrkiske myndigheder skal benytte lufthavnen og luftrummet over den til en storstilet militærøvelse.

Det betyder, at et antal charterflyvninger fredag og lørdag er blevet omlagt til Antalya Lufthavn, ligesom SAS har været tvunget til at udsætte lørdagens ruteflyvning fra København til Gazipasa med fem timer, indtil militærøvelsen forventes at være afsluttet kl. 20.00 lokal tid.

Mange skandinaviske fritidsrejsende foretrækker Gazipasa Lufthavn på grund af nærheden til feriedestinationen samt for at undgå den i højsæsonen overfyldte lufthavn i Antalya, der årligt betjener 25 mio. passagerer, hvilket er flere end i Københavns Lufthavn.

Flere nordiske flyselskaber på vej
Gazipasa Lufthavn blev første gang åbnet for international flytrafik i 2011, og Tyrkiet-Eksperten var en af de første danske rejsearrangører, der fik øje på lufthavnen.

I 2013 rejste 360.000 passagerer igennem lufthavnen i Gazipasa, og blandt flyselskaberne var SAS, Jet Time og Thomas Cook Airlines Scandinavia. Passagertallet ventes at stige til flere end 600.000 i 2014, hvor også Finnair og TUIfly Nordic vil blive kunder i lufthavnen.

Lufthavnsoperatøren hedder TAV Airports Holding, der i 2007 i et udbud vandt retten til at drive lufthavnen i 25 år mod en fast årlig lejeafgift på 50.000 dollar, eller godt 275.000 danske kroner, samt betaling af 65 procent af overskuddet til den tyrkiske regering.

Gazipasa er en ægte lavprislufthavn, der kan tilbyde at vende et Airbus A320-fly på 30 minutter samtidig med, at taksterne er betydeligt lavere end i andre tyrkiske lufthavne. Således er den nuværende passagerafgift på fem dollar per afrejsende passager, hvilket svarer til i underkanten af 30 kroner. I Antalya Lufthavn skal flyselskaberne betale de tredobbelte.

Lufthavnens banelængde er i dag på 2.000 meter og inden udgangen af 2014 vil hovedbanen være udvidet til 2.500 meter, ligesom terminal og platformfaciliteter også vil blive opgraderet.