DEBAT: Luftfarten er igen kommet under lup, efter en ny rapport fra Aarhus Universitet har dokumenteret høje niveauer af ultrafine partikler i Københavns Lufthavn og Tårnby Kommune
Af afdelingsformand Henrik Nipper fra Metal Luftfart
Nu har miljøminister Magnus Heunicke (S) bevilget midler til Kræftens Bekæmpelse, der skal undersøge sundhedskonsekvenserne nærmere.
Det er et vigtigt skridt, så vi får klarhed over partiklernes betydning. Ikke kun for miljøet, men også for folkesundheden generelt og for medarbejdernes arbejdsmiljø i lufthavnen.
Men mens vi hilser undersøgelserne velkomne, er det vigtigt, vi holder os for øje, hvad luftfarten betyder for Danmark. Når vi diskuterer de sundheds- og miljømæssige aspekter, må vi også tage luftfartens økonomiske og beskæftigelsesmæssige betydning med i ligningen.
En branche i omstilling
Ingen er uenige i, at luftfart påvirker miljøet. Men branchen har allerede taget store skridt mod en grønnere fremtid.
Vi ser en massiv investering i nye flytyper med mere brændstofeffektive motorer og øget brug af bæredygtige flybrændstoffer som Power-to-X. Københavns Lufthavn er i gang med at elektrificere sin køretøjsflåde og har skærpet fokus på bæredygtige løsninger i både drift og udvikling.
Flyselskaberne uddanner desuden deres piloter i at flyve mere bæredygtigt og optimere operationer, der reducerer brændstofforbruget. Der bliver også løbende udlært dygtige faglærte, som er specialiseret i at arbejde med netop den nyeste teknologi i el-køretøjer og flymotorer.
Luftfartens grønne omstilling er allerede i fuld gang. Det er en nødvendig investering i fremtiden, som både vi og kommende generationer vil drage nytte af.
Danmarks største arbejdsplads
Vi må dog heller ikke glemme, hvad der står på spil, hvis vi skruer for hårdt på miljøkravene uden blik for konsekvenserne. Københavns Lufthavn er Danmarks største arbejdsplads med tusindvis af medarbejdere, der hver dag sørger for, at passagerer og gods kan komme sikkert frem.
Luftfarten skaber næsten 190.000 job direkte og indirekte i Danmark (jævnfør en undersøgelse fra ACI Europe). Fra flyteknikere og bagagemedarbejdere til dem, der arbejder i restauranter, butikker og logistik i lufthavnen – for ikke at tænke på den vækst, lufthavnen skaber som knudepunkt for turister og erhvervsliv.
Hver beslutning, der rammer luftfarten, rammer ikke kun miljøet. Den rammer også vores økonomi, konkurrenceevne og mange danskeres levebrød. Det gælder især i Tårnby Kommune, hvor lufthavnen er en afgørende motor for både beskæftigelse og lokal vækst.
Balance er nøglen
Undersøgelsen fra Kræftens Bekæmpelse kan give os vigtige data, men vi må ikke lade frygten styre debatten.
Vi har brug for en balanceret tilgang, hvor vi både sikrer sundhed og miljø uden at svække luftfarten som en afgørende del af vores infrastruktur og økonomi. Vi skal finde løsninger, der tilgodeser alle aspekter. For miljøet, for arbejdspladserne og for de mange mennesker, som er afhængige af luftfarten.
Luftfarten er ikke sort-hvid. Det er en branche i konstant udvikling, som tager sit ansvar alvorligt, og som også fortjener støtte og forståelse for sin rolle i det danske samfund. Vi skal tage udfordringerne alvorligt, men vi skal også anerkende alt det, luftfarten allerede gør og det potentiale, der ligger i fortsat udvikling.
Derfor opfordrer jeg til, at den kommende debat bliver konstruktiv, balanceret og fremadskuende. Luftfarten skal være en del af løsningen – ikke kun et problem.