Airbus A320-200neo (Computergrafik: Fixion)

Milliard-flyordre fra SAS passer til Lufthansa-strategi

SAS har indgået kontrakt om køb af 30 nye Airbus A320neo fly med option på yderligere 11 styk af samme type. Levering sker i perioden 2016-2019, og ordren har en værdi af næsten 15 milliarder kroner. Med den nye flyordre lægger SAS sig tæt op af Lufthansa´s flådesammensætning.

SAS Gruppen kunne mandag bekræfte forlydender om, at selskabet har indgået en købsaftale om 30 nye Airbus-fly til ikke mindre end 18 milliarder svenske kroner eller godt 14,6 milliarder danske kroner.

Ordren, der blev offentliggjort på førstedagen af det store Paris Air Show 2011 omfatter levering af 30 Airbus A320neo fly med optionpå yderligere 11 eksemplarer af samme slags.

“Denne ordre på de kommende og nye Airbus 320 fly er et markant og
betydningsfuldt skridt mod harmonisering og fornyelse af vores flyflåde.
Valget af denne flytype vil betyde, at vi fra 2016 vil operere med
markedets mest miljøvenlige og effektive kort – og mellemdistance fly,“
siger Göran Jansson, der er vicekoncernchef i SAS.

SAS må dog vente lidt mere end fem år, før de nye fly kan tage plads i flåden. SAS forventer således at få leveret de første fly i anden halvdel af 2016, mens det sidste af A320neo flyene leveres i 2019.

“Airbus er glade for SAS beslutning om at strømline flåden med vores
miljøeffektive A320neo fly“, siger John Leahy, der erChief Operating
Officer hos Airbus.

Milliardordren er en del af den tidligere udmeldte fornyelse og harmonisering af SAS-flåden. Fra 2015 vil SAS kort – og mellemdistance flyflåde bestå af to flytyper: Airbus A320 familien i København og Boeing 737NG i Stockholm og Oslo.

Har kurs mod en ‘Lufthansa-flåde’

Med valget af Airbus A320neo har SAS i meget høj grad lagt sig op af den flådesammensætning, der præger blandt andet tyske Lufthansa og datterselskabet SWISS på det såkaldte “mainline“ ruter.

Dermed er SAS ikke blevet mindre attraktiv for Lufthansa, der ofte er nævnt som opkøbskandidat, når og hvis SAS-ledelsen indleder en formaliseret salgsproces. Udoverat tilbydeadgang til et attraktivt skandinavisk marked, vil SAS således også kunne tilbyde et produktionsapparat, der vil kunnesupplere det eksisterende hosdet tyske luftfartsselskab.

Flådeoversigt (Airbus & Boeing)

Flytype Lufthansa SAS SWISS
Airbus A319-100 32 4 7
Airbus A320-200 47 26
Airbus A320neo (ordre) 25 (ordre) 30
Airbus A321-100 20 6
Airbus A321-200 30 8 1
Airbus A330-300 15 4 14
Airbus A340-300 26 6 15
Airbus A340-600 24
Airbus A380-800 7
Boeing 737-300 33
Boeing 737-400 3
Boeing 737-500 30 9
Boeing 737-600 28
Boeing 737-700 19
Boeing 737-800 3 20 1
Boeing 747-400 30

Udover Airbus og Boeing-flyene beskæftiger SAS samlet 29 ældre fly af typen MD82 og MD87. Disse fly er under udfasning. Herudover har SAS 12 fly af typen Bombardier CRJ900 i flåden, som selskabet fik i en aftale som delvist var erstatning forhavarerede Dash8-Q400 fly. Lufthansas regionale selskab City Line beskæftiger også et større antal Bombarderi CRJ900-fly.

Indtil den første Airbus A320neo bliver leveret i anden halvdel af 2016,
erstattes MD80´erne på basen i Københavns Lufthavnaf leasede Airbus A320-fly.

SAS erstatter MD80 flåden i Stockholm med leasede Boeing 737NGs, der ventes påplads i løbet af 2013. Samtidigt udfases 737 Classic i Oslo i
løbet af 2014 og erstattes også af Boeing 737NGs.

Udskiftningen ses som en nødvendig modernisering af SAS Gruppens aldrende og uensartede flyflåde, og ledelsen venter da også, at SAS-flyflåden bliver fuld konkurrencedygtig både i forhold til miljøet, kunde-komfort og omkostninger.