Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Miraklet i Karup Lufthavn

Karup Lufthavn har i mange år haft et vigende passagertal. Men så indtraf ‘miraklet’, da det norske lavprisflyselskab besluttede at åbne en rute til lufthavnen. Siden den 18. januar har lufthavnen således oplevet en eksplosiv vækst i passagertallet. Alene i oktober måned fordobledes antallet af passagerer fra 14.530 sidste år til 28.144 i år.

En kold mandag morgen i januar måned begyndte “miraklet i Karup Lufthavn“. Det var dagen, hvor det norske lavprisflyselskab Norwegian tog hul på sit trafikprogram på lufthavnen.

Forud var gået en række år, hvor passagertallet havde været stærkt nedadgående, hvorfor lufthavnen i høj grad havde brug for en succes, der kunne skabe fornyet vækst. Dermed kunne munden også lukkes på de mangekritikere, der ikke spåede lufthavnen mange chancer i det fremtidige lufthavnsbillede i Vestdanmark.

Den første Norwegian operation på Karup Lufthavn lovede ellers ikke særligt godt. Flyet blev mere end 2 timer forsinket p.g.a. vintervejet og de-icing ventetid i Københavns Lufthavn. Da samtidig en del af passagererne udeblev, da 1-krones billetterne var blevet booket op af konkurrenten Cimber Sterling, var starten noget kaotisk.

Men hurtigtblev Norwegian-operationen en succes.Passagererne tog godt imod det norske lavprisflyselskab, der spillede ud billetpriser, der ikke var set før på den udprægede forretningsrute. Prisniveauet faldt samtidig med, at et nyt marked af fritidsrejsende pludselig befandt sig ombord i indenrigsflyene til København.

Sidenhen har Cimber Sterling spillet ‘frekvens-kortet’ og opgraderet trafikprogrammet på ruten mellem Karup og København. Det har udover Norwegians satning også været med til at skubbe passagertallet i vejret.

I oktober måned rejste 28.144 passagerer til og fra lufthavnen i Karup mod kun 14.530 året før. Det svarer til en stigning på hele 94 %.

Årets største stigning i Karup Lufthavn fandt sted i august måned, hvor passagertallet voksede med ikke mindre end 136 %.

Cimber Sterling har ved indgangen til vinterfartplanen 11 hverdagsafgange på Karup-København ruten, mens Norwegian stadig byder ind med tre hverdagsafgange. På de store afgange anvender Cimber Sterling ATR72-fly (68 sæder), mens ATR42 (48 sæder)benyttes på de lidt tyndere afgange. Norwegian anvender selskabets Boeing 737-300 fly med 148 sæder på alle selskabets afgange på ruten.

Foto: Norwegians indtog i Karup Lufthavn lagde grunden til en passagervækst, der fortsætter med uformindsket styrke.