Antallet af besøgende på Carolinas Aviation Museum er mere end fordoblet efter Clint Eastwood’s film om ulykken på Hudsonfloden ramte biograferne.
Få minutter efter starten fra La Guardia Airport den 15. januar 2009, kom en flok gæs på tværs og var årsagen til, at et Airbus A320-fly måtte lande på Hudsonfloden i New York. Flyets motorer satte ud i en højde af 860 meter over Manhattan, efter at gæssene var blev suget ind i begge motorer, og kaptajn Chesley “Sully” Sullenberger og andenpilot Jeff Skiles måtte tage en hurtig beslutning og nødlande på Hudsonfloden midt i den amerikanske millionby.
US Airways rutenummer 1549 var på vej fra New York-La Guardia lufthavnen til Charlotte-Douglas International lufthavnen i staten North Carolina. Om bord var 150 passagerer og fem besætningsmedlemmer, der alle overlevede. Den dramatiske nødlanding er sidenhen blevet kaldt et mirakel.
På dansk fik filmen om hændelsen, der er instrueret af Clint Eastwood, og som har Tom Hanks i hovedrollen, da også navnet ”Miraklet på Hudsonfloden”. På originalsproget er filmen opkaldt efter kaptajnens kælenavn ”Sully”.
Efter evakueringen af alle ombordværende, begyndte bjærgning af fly og vragdele. Den amerikanske havarikommission, National Transportation Safety Board (NTSB), brugte de følgende 18 måneder til at efterforske, hvorvidt kaptajn Sullenberger havde handlet korrekt. Da efterforskningen var afsluttet blev flyet i juni 2011 transporteret til Carolinas Aviation Museum i Charlotte, North Carolina. Byen, der netop var målet for den pågældende flyvning, og foruden at være et knudepunkt i US Airways (nu American Airlines, red.)’s rutenet, var også hjemsted for mindst halvdelen af passagererne om bord.
Udstillingen i museets hangar er overvejende domineret af ”Miraklet på Hudson”-flyet. Der er blandt andet storskærme, der viser nyhedsudsendelser fra 2009 om begivenheden samt interviews med passagerer og film om bjærgningen af Airbus-flyet. Museet har siden filmen fik premiere i biograferne den 9. september sidste år oplevet en fordobling i besøgstallet.
Frivillige har stået for restaureringen af Hudson-flyet
Takket være lokale flymekanikere, der tilsammen har lagt hundredevis af timer i frivilligt arbejde samt donationer fra General Electric til fremskaffelse af manglende dele, fremstår flyet i dag restaureret. Dog er der stadig noget af underdelen af skroget, som blev revet af ved nødlandingen, der mangler, foruden den venstre motor, der først blev fundet senere.
Denne motor er fortsat under restaurering, men den vil være klar til at indgå i udstillingen i løbet af et par måneder, forlyder det i en artikel på airlinestaffrates.com, der har talt med Brett Ebert, der er en af de frivillige flymekanikere på projektet.
”Vi kan alle huske at have arbejdet på dette fly, da det var i drift. Vi var vant til at se disse fly hver eneste dag, og at være i stand til at sige, at vi har hjulpet med at samle en flymotor, som har historisk betydning, er helt uhørt. Vi ville sikre os, at flyet ikke endte som skrot, og at det ikke bliver glemt.”
Relaterede artikler:
Blandede anmeldelser af “Miraklet på Hudsonfloden”
Sidste Cactus-flyvning sluttede i Philadephia
US1939 markerer afslutningen af en æra