Miraklet på Island

For få år siden lå den islandske økonomi i ruiner. Men det nationale flyselskab, Icelandair, har formået at løfte sig ud af askeskyerne og buldrer frem med nye passagerrekorder.

I 2008 kollapsede den islandske krone og den økonomiske krise standsede med ét islændingenes oversøiske rejser. Dette tvang det nationale flyselskab, Icelandair, til at skifte kurs. Fra primært at flyve islændinge ud i verden blev fokus flyttet over på at flyve rejsende ind til Island, både som turister, men også som transferpassagerer på vej over Atlanten.

Selskabets strategi blev slået an på at udnytte Islands lokalisering midt mellem Nordamerika og Europa som et naturligt trafikknudepunkt til at skabe en hurtig genvej over Atlanten. Strategien har på alle mulige måder lykkedes. Allerede i 2010 havde selskabet 1,5 mio. rejsende, hvilket var en vækst på 14,4 procent i forhold til 2009. Icelandair trodsede dermed alle skyggerne fra askeskyen og sidste år rundede antallet af rejsende med selskabet to millioner.

På samme måde som de foregående år vokser passagertallet også massivt hos Icelandair i år. År til dato har selskabet haft en passagerfremgang på hele 15 procent, hvilket betyder, at selskabet havde næsten 700.000 rejsende i årets første fem måneder.

I maj voksede trafikken på selskabets nordamerikanske ruter med 23 procent, imens Europaruterne voksede med 13 procent sammenlignet med sidste år.

Destinationsfordobling på to år
På blot to år har Icelandair mere end fordoblet antallet af destinationer, fra 15 i 2011 til 35 destinationer i 2013, inklusiv de fire nye, som føjes til i løbet af i år. De nye ruter går til Anchorage i Alaska, som allerede påbegyndtes i midten af maj. Zürich i Schweiz og Sankt Petersborg i Rusland påbegyndtes den 1. juni og fra den 11. oktober åbnes ruten til Newark-lufthavnen i New York. Newark-ruten bliver Icelandairs 11. destination i Nordamerika. Icelandair flyver allerede til John F. Kennedy-lufthavnen i New York.

De 35 destinationer beflyves med Icelandairs enhedsflåde af Boeing 757-fly. Flyene fordeler sig på 16 eksemplarer af standardvarianten 757-200 samt et enkelt eksemplar af den forlængede, Boeing 757-300. 757’erne er indrettet med plads til henholdsvis 183 og 211 passagerer.

757’erne kom til selskabet under en flådefornyelse i 1987, som også inkluderede en håndfuld af den mindre Boeing 737-400. Flyene erstattede selskabets DC-8 og Boeing 727-fly. 737’erne forlod Icelandair i 2003.

I 2018 er det planen, at 737’eren igen vender tilbage til Icelandair, når Boeing 737 MAX er sat til at skulle indfases i selskabets flyflåde.

Billede: Øverst, et af Icelandairs Boeing 757-fly. Nederst, en computertegning af Icelandairs kommende Boeing 737 MAX-fly, som er et vigtigt led i selskabets fremtidige vækst.