Mislykket Alitalia-opkøb tager livet af Wind Jet

Italienske Wind Jet har standset sine operationer få dage efter at Alitalia opgav at overtage selskabet. 300.000 passagerer mister billetter.

Det italienske luftfartsselskab Wind Jet måtte i weekenden stoppe sine operationer, som blandt andet bestod i to ugentlige flyvninger fra Rimini til København i sommersæsonen.

Det var dog tæt på, at selskabet var blevet opkøbt af storebroderen Alitalia.

Alitalia startede nemligi januar i år med at undersøge mulighederne for en bunkefusion af Alitalia, Wind Jet og Blue Panorama. Ved at slå de tre italienske selskaber sammen håbede Alitalia at kunne lette prispresset på indenrigsruterne og skaber en mere rentabel forretning uden alt for megen overkapacitet.

I april kom Alitalia frem til, at man alene ville gå efter at opkøbe Wind Jet for mellem 20 og 30 mio. euro i kontanter.

De italienske konkurrencemyndigheder accepterede i slutningen af juli Alitalias opkøb af konkurrenten. Problemet var blot, at myndighederne dog krævede, at Alitalia opgav ejerskabet til en række start- og landingstilladelser på flere centrale indenrigsruter. Og det ville Alitalia ikke, der opgav opkøbsprojektet i sidste uge. Og få dage efter kostede det Wind Jet livet. Lørdag indstillede selskabet sine operationer og efterlod op mod 300.000passagerer strandeti især italienske lufthavne eller med ubrugelige billetter til flyrejser i de kommende uger.

Hos Rejsegarantifonden har man ikke fået henvendelser fra danskere, derer blevet berørt af konkursen. Wind Jet var ikke registreret hos fonden, og derforhar det ikke været muligt at købe konkursforsikring. Men fonden får alligevel ofte henvendelser fra uheldige rejsende, når et flyselskab går konkurs.

Wind Jet havde hovedkontor i Catania på Sicilien og opererede en flåde af 12 Airbus A319 og A320-fly til destinationer i Italien, Europa og Middelhavsområdet.

Blodigt i Europa
Med Wind Jets endeligt fortsætter 2012 med at være et blodigt år for verdens luftfartsselskaber. Især i Europa har konkurserne og betalingsstandsningerne været mange. Mest markant var Spanair og ungarske Malev, der smed håndklædet i ringen med få ugers mellemrum i starten af året. Mest opsigtsvækkende på de danske breddegrader var naturligvis Cimber Sterlings konkursbegæring den 3. maj. Den blev fulgt op to uger senere af søsterselskabet Skyways, der også indstillede sine operationer.

I slutningen af juli var turen kommet til de polske selskaber OLT Regional Express og OLT Express Poland.

Nu er det så blevet Wind Jets tur, men meget tyder på, at det ikke bliver den sidste europæiske luftfartskonkurs i år.