En Airbus A321 fra det konkursramte Monarch Airlines. Foto: Pedro Aragao

Monarch-slots skal tilbage i fordelingspuljen

Slottiderne fra det konkursramte Monarch Airlines skal tilbage i en pulje, efter retten har bestemt, at flyselskabet ikke må sælge dem videre til andre flyselskaber.

Kuratorerne bag det britiske flyselskab Monarch Airlines, der gik konkurs tidligere dette efterår, river sig formentlig en ekstra gang i håret i disse dage.

Bobestyrerne har stået fast på, at boet skal have retten til at sælge de værdifulde slottider videre til andre flyselskaber for at kunne sikre penge til de mange kreditorer. Andre har ment, at de ledige slottider skal tilbage i en pulje, der administreres af Airport Coordination Limited – Storbritanniens uafhængige slotadministrator.

Sagen er imidlertid blevet afgjort i den britiske højesteret, og afgørelsen er faldet uheldigt ud for boet efter Monarch Airlines, der må lade sine slottider overdrage til en pulje, hvorfra de fordeles videre ud til andre flyselskaber. Det skriver BBC.

Airport Coordination Limited tildeler slots til flyselskaber i 39 forskellige lufthavne, og denne havde accepteret, at Monarch Airlines havde fået nogle af slottiderne, hvis ikke flyselskabet var kommet under administration.

De ledige slottider er i lufthavnene i Manchester, London Gatwick, Birmingham, London Luton og Leeds-Bradford, og flere flyselskaber skal være interesseret i dem. Wizz Air, easyJet, Norwegian og IAG (ejer af British Airways og lavprisselskabet Level, red.) er blandt dem, der har vist interesse i at erhverve de ledige slottider.

Monarch uenig i rettens afgørelse
Airport Coordination Limited er glade for rettens afgørelse, mens stemningen er en anden i Monarch-lejren. Flyselskabet er under administration af KPMG, og en advokat herfra er ikke enig i afgørelsen.

”Airport Coordination Limited har ingen lovlig magt til at nægte at allokere disse slots eller at ’reservere’ dem, indtil der er fastlagt forslag om at tilbagekalde eller suspendere Monarch Airlines’ operatørlicens,” siger den unavngivne advokat ifølge BBC.

Monarch Airlines har fremsat påstand om, at Airport Coordination Limited er forpligtet til at give flyselskabet slottiderne i det kommende sommertrafikprogram for 2018 ’på grund af historisk præcedens’.

Men dommerne i sagen har afvist dette, og slottiderne er dømt til at ryge tilbage i puljen med den begrundelse, at de faktiske omstændigheder i sagen ikke længere berettiger Monarch Airlines til at få slottider for sommerprogrammet i 2018.

”Det ville være at sterilisere eller forvrænge en del af markedet til potentiel skade for tredjemand gennem en periode af ukendt varighed,” siger Lord Justice Gross.

Administratoren KPMG er skuffet over rettens afgørelse og vil appellere dommen fra højesteret, lyder det. I første omgang vil slottiderne i Manchester og Birmingham dog komme i puljen til føjeblikkelig fordeling, mens KPMG-advokaterne har overbevist retten om, at slottiderne i London Luton og London Gatwick skal holdes tilbage indtil den 17. november.

To årlige slotskonferencer
Hvert halve år mødes over 1.100 delegerede fra mere end 220 flyselskaber og over 70 lufthavne verden over for at koordinere eller bytte slottider. Den internationale luftfartsorganisation, IATA, er vært, og slot-konferencerne er nogle af de største begivenheder på året.

Den seneste slot-konference – nummer 143 af slagsen – blev afholdt i perioden fra den 6. til 9. november i Incheon i Sydkorea. Her gjaldt det fordelingen af slottider for det kommende sommertrafikprogram. Den næste slot-konference afholdes fra den 19. til 21. juni 2018, og her er mødes de mange delegerede i den vestcanadiske by Vancouver.

CHECK-IN.dk har talt med Frank Holton, der er administrerende direktør i Airport Coordination Denmark, og han fortæller kort, hvordan uddeling af slottider foregår.

”I bund og grund er det EU-slotsforordningen, man følger. Forordningen er bygget op på, hvordan man fordeler trafikken. Det er reelt det eneste værktøj, man som slotkoordinator har,” siger han.

Slottiderne bliver også fordelt efter et regelsæt ved navn The Worldwide Slot Guidelines (WSG) fra IATA, og det er denne i kombination med EU-slotsforordningen, der afgør fordelingen.

 

Relaterede artikler:

Strid om rettigheder til Monarch-slots

110.000 strandet efter britisk flykonkurs

Norwegian rygtes i dialog med Monarch

Monarch får kniven for struben

Første slot-konference i Danmark