Airbus A220-300. (Foto: F. LANCELOT | master films)

“Moxy” og JetBlue med milliardordrer på A220

To amerikanske lavprisflyselskaber har tilsammen bestilt 120 Airbus A220-300 til en samlet listepris på over 70 milliarder kroner.

Den europæiske flyproducent  Airbus fik en fornem afslutning på 2018. Få dage før nytår blev der afgivet faste ordrer på samlet 120 fly af typen Airbus A220-300 (tidligere Bombardier CS300, red.).

En af de to ordregivere var det amerikanske lavprisflyselskab JetBlue, der tegnede sig for 60 fly. JetBlue er i dag USA´s sjettestørste lavprisflyselskab og blev etableret for 20 år siden af den brasiliansk-amerikanske forretningsmand David Neeleman, der også står bag selskaber som WestJet og Azul Brazilian Airlines.

David Neeleman er manden bag ordren på de øvrige 60 fly. De skal leveres til et nyt amerikanske lavprisflyselskab, der er under etablering, og som indtil videre har fået projektnavnet Moxy – ikke at forveksle med Moxy Hotels, der er en del af Marriott-kæden.

Hvert fly har en listepris på 91,5 millioner dollars, eller hvad der svarer til 600 millioner danske kroner. Den samlede bestilling fra de to flyselskaber løber således op i 72 milliarder kroner, selvom man nok skal forvente, at der er opnået en betragteligt rabat.

Suveræn ruteøkonomi og rækkevidde
David Neeleman, der også er økonomisk involveret i relanceringen af TAP Portugal, mener at have fundet den rette flytype med A220-flyet.

“A220-300 er det rigtige fly for et nyt flyselskab, der vil fokusere på tilfredse passagerer. Med lave driftsomkostninger og en rummelig kabine, får vi mulighed for at tilbyde passagererne lave priser og en komfortabel flyoplevelse af høj kvalitet. A220´erens evne til at operere profitabelt på tynde ruter er unik,” siger David Neeleman i en pressemeddelelse.

Hos JetBlue fremhæver man også økonomi og rækkevidde som baggrund for købet af 60 nye A220-300, der kan indrettes til mellem 130 og 160 passagerer afhængig af den valgte konfiguration.

Jet Blue er i forvejen en god kunde hos Airbus, og selskabet opererer i dag 193 fly i A320-serien, mens er også er afgivet ordre på 85 nye A321neo.

Nye fly skal samles i USA
Ordren fra de to amerikanske kunder er vigtigt for Airbus. Flyene vil blive samlet i nye faciliteter i Mobile i den amerikanske delstat Alabama. Her har Airbus i forvejen produktionsfaciliteter, og i slutningen af januar vil man begyndelse opførelsen af den nye samlehal, der skal rumme den fremtidige produktion af A220-flyene.

De første fem fly leveres til JetBlue i 2020 med 2023 og 2024 som de største leveringsår, inden der afsluttes med de sidste to fly i 2025.

Med de faste ordrer på 120 fly vil der samlet være afgivet ordrer på 522 fly fordelt med 399 A220-300 og 123 A220-100. Indtil videre er der leveret 49 fly i denne serie, hvoraf SWISS tegner sig for 25, mens airBaltic og Korean Air har fået leveret henholdsvis 14 og otte. Herudover er et enkelt fly leveret til Air Tanzania samt et til Delta Air Lines, der ventes at blive verdens største A220-operatør med en ordre på 75 A220-100.

Største europæiske kunde ventes i første omgang at blive airBaltic, der samlet har bestilt 50 fly i A220-300 varianten.

 

Relaterede artikler:

Delta snart klar med første A220

A220 er navnet på Airbus’ nye flytype

Farnborough – dag 2: 60 Airbus-fly til nyt selskab

AirBaltic køber 30 nye fly

JetBlue-stifter på vej med nyt flyselskab