Fly fra JetBlue under landing i Amsterdam-Schiphol. (Foto: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

JetBlue får ikke adgang til Schiphol i 2024

Nedskæringerne i Amsterdam-Schiphol betyder, at 24 flyselskaber ikke har fået tildelt slots i næste års sommertrafikprogram, og Air France-KLM må foretage 5.700 færre flyvninger end i år.

Trods de først blev etableret i henholdsvis slutningen af august og september i år, lakker flyvningerne på de to JetBlue-ruter fra New York-JFK og Boston Logan International Airport til Amsterdam-Schiphol allerede så småt mod enden. Som sagerne står, ophører de nemlig ved udgangen af årets vintertrafikprogram.

Det stod klart, da slot-koordinatoren Airport Coordination Netherlands (ACNL) torsdag konkretiserede de konsekvenser, som den hollandske regerings ambition om at mindske både klimaaftryk og støjgener i Schiphol får for de flyselskaber, der beflyver den europæiske storlufthavn.

Det har længe været planlagt, at antallet af årlige flyoperationer i lufthavnen skal skæres ned. I sommertrafikprogrammet 2024 reducerer man fra 500.000 til 460.000 operationer, mens antallet skal mindskes yderligere til 452.500 flyoperationer i det derpå følgende vintertrafikprogram.

5.700 færre flyvninger
Udsigten til en sådan nedskæring har både ført meget kritik og mange spekulationer om fremtiden med sig, men nu står det klart, hvordan flyoperationerne i første omgang skal skæres ned.

Det kommer til at foregå ved, at JetBlue og 23 andre flyselskaber, som ikke har befløjet lufthavnen i så lang tid, ikke tildeles start- og landingstilladelser i næste års sommertrafikprogram, hvorimod flyselskaber med en lang historik og såkaldte grandfather rights i Amsterdam-Schiphol mister 3,1 procent af deres slots.

Det vil konkret betyde, at Air France-KLM vil miste retten til at foretage 5.700 flyvninger, hvis man sammenligner med trafikprogrammet i år. Det skriver Bloomberg. Delta Air Lines får 252 færre starter- og landinger i lufthavnen, mens tallet hos EasyJet er 693.

Vil gå rettens vej
Allerede inden beslutningen blev offentliggjort, havde JetBlue bedt det amerikanske transportministerium om at formene KLM adgang til New York-JFK, hvis lavprisselskabet ikke længere kunne beflyve Schiphol som følge af nedskæringerne.

JetBlue har desuden indgivet en officiel klage over Holland og EU til den amerikanske regering på baggrund af sagen Selskabet mener, at nedskæringerne er i karambolage med den gældende transportaftale mellem USA og EU.

Den betragtning er Delta Air Lines enig i. Flyselskabet har taget de første skridt i retning af at få en domstol til at afgøre, hvorvidt flyselskabet har ret i, at beslutningen er i strid med national, europæisk og international lovgivning.

EasyJet har udtalt, at man vil tilrette trafikprogrammet i henhold til nedskæringerne, som vil betyde, at lavprisselskabet vil foretage to færre rundture om dagen næste sommer.

Er skuffet
I en kommentar fra KLM fortæller det hollandske flyselskab, at man er skuffet over udmeldingen fra ACNL. Nu sætter man sin lid til den appel, som en række flyselskaber og brancheorganisationer har indgivet efter, at en hollandsk domstol tidligere i år nikkede til, at Schiphol kunne foretage nedskæringerne.

Koncernchef Marjan Rintel fra KLM har tidligere udtalt, at nedskæringerne formentlig vil få den konsekvens, at flyselskabet vil droppe driften til et antal europæiske destinationer.


Relaterede artikler:

Amerikansk lavprisflyselskab vil have KLM ud af JFK

Ny IATA-kritik af hollandsk regering i Schiphol-sag

Vil appellere afgørelse omkring Schiphol-reduktion