Airbus A321neo-fly fra JetBlue i Amsterdam-Schiphol. (Screendump: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

USA reagerer på Schiphol-nej til JetBlue

De amerikanske myndigheder strammer nu kravene til KLM og to andre hollandske selskaber som reaktion på, at flyselskaber fra USA har mistet eller slet ikke fået tildelt slots i Schiphol i 2024.

En uge. Så lang tid har de hollandske flyselskaber KLM, Martinair og TUI Airlines Nederland fået til at fremlægge næste sommers trafikprogrammer til og fra USA, og derefter vil de amerikanske myndigheder tage stilling til, hvorvidt disse kan godkendes.

Beskeden er kommet i en udmelding fra transportministeriet i USA (Department of Transportation (DOT)), der har truffet beslutningen i kølvandet på, at det i slutningen af sidste uge kom frem, hvordan de kommende nedskæringer i Amsterdam-Schiphol vil blive udmøntet i praksis.

Disse kommer til at betyde, at amerikanske flyselskaber, som er medlemmer af brancheorganisationen Airlines for America, mister 339 slots i næste års sommertrafikprogram, mens JetBlue derimod er et af 24 flyselskaber, som ikke har befløjet den europæiske storlufthavn i særlig lang tid og derfor ikke har fået tildelt start- og landingstilladelser.

Menes at stride mod luftfartsaftale
Regeringen i Holland har vedtaget, at antallet af flyoperationer i Schiphol reduceres fra 500.000 til 460.000 I sommertrafikprogrammet 2024, hvorefter det atter sænkes til 452.500 operationer i næste års vintertrafikprogram.

Beslutningen har fået Airlines for America og JetBlue til at klage til USA’s transportministerium over både Holland og EU, da man mener, at de hollandske politikeres beslutning er i strid med den transportaftale, som de to lande har indgået.

Ifølge DOT er man enig i den betragtning. I en skrivelse lyder det, at man giver brancheorganisationen og flyselskabet medhold i deres klager. Det skriver PaxEx.

”Ministeriet er af den opfattelse, at i og med at Holland har undladt at benytte en afbalanceret tilgang, så udgør de kapacitetsreduktioner, der foretages i Amsterdam-Schiphol, uberettigede og urimelige aktiviteter i henhold til IATFCPA (en lov der skal sikre fair konkurrence i international luftfart, red.) og er i strid med lufttransportaftalen mellem USA og EU.”

Skal mødes i næste uge
Holdningen hos ministeriet ligger til grund for, at det fremover bliver påkrævet, at de tre hollandske flyselskaber nu skal gøre rede for deres sommertrafikprogrammer. Selskaberne skal oplyse navnet på de lufthavne i USA, som vil blive befløjet, hvilken type fly der skal benyttes, frekvensen på ruterne samt hvilke dage og tidspunkter, som flyvningerne vil finde sted på.

Derudover vil de indtil videre også skulle oplyse om det samme mindst 30 dage før, at de påbegynder driften på en eventuel ny rute, starter flyvninger på en codeshare-aftale, hvis frekvensen på en eksisterende rute øges og lignende, oplyser det amerikanske transportministerium.

JetBlue har blandt andet for nyligt foreslået, at ministeriet udelukker KLM fra at benytte New York-JFK, men DOT slår fast, at man indtil videre ikke vil forbyde flyselskabet adgang til den amerikanske lufthavn eller træffe andre foranstaltninger på området.

Ministeriet skal mødes med den hollandske regering og Europa-Kommissionen den 13. november og forklarer, at man håber, dette vil bringe parterne et skridt tættere på en løsning. Såfremt det ikke viser sig at være tilfældet, erklærer DOT sig dog rede til at overveje yderligere tiltag.


Relaterede artikler:

JetBlue får ikke adgang til Schiphol i 2024

Amerikansk lavprisflyselskab vil have KLM ud af JFK

Ny IATA-kritik af hollandsk regering i Schiphol-sag