Retten i Sønderborg har afgjort, at boet efter Cimber Sterling skal aflevere syv ud af ni motorer tilbage til ejerne og betale 2,2 mio. kroner i sagsomkostninger. Boet overvejer at anke afgørelsen.
Striden om ejerskabet til ni flymotorer fra boet efter Cimber Sterling fik onsdag en foreløbig afgørelse i Retten i Sønderborg. Her kom retten frem til, at syv af de ni motorer tilhører de leasingfirmaer som på forskellige tidspunkter op til konkursen den 3. maj sidste år havde leaset motorerne til Cimber Sterling. De sidste to motorer tilhører derimod boet efter Cimber Sterling.
Det afgørende for retten har været hvor længe motorerne har siddet på flyene. Da de sidste to motorer har siddet længere end tre måneder på fly tilhørende boet, så tilhører de nu ejerne af flyene, fastslår retten.
Holde fly i luften
Gennem flere år op til konkurstidspunktet byttede Cimber Sterling i stor stil rundt på flymotorer mellem fly som de havde leaset og fly, som de selv ejede gennem Cimber Air Leasing A/S. Der blev flyttet rundt på både motorer fra leasede fly og fra egne fly samt motorer, der var leaset enkeltvis til brug som reservemotorer, når andre motorer var til reparation. Det skete for at holde så mange fly som muligt i luften.
Det betød, at der på konkursdagen den 3. maj 2012 sad leasede motorer på en lang række af selskabets egne fly. Og det fik konkursboet til at hævde, at motorerne var blevet ”grebet” af flyene og nu tilhørte ejerne af flyene. Da de ni motorer har en værdi på mellem 3,4 og 12 mio. kroner per styk har leasingfirmaerne brugt store juridiske ressourcer på at kæmpe for, at få sine motorer tilbage.
Anker afgørelsen
Onsdag afgjorde Retten i Sønderborg så, at de syv motorer skal returneres. De sidste to tilhører ifølge retten nu boet. Samtidig afgjorde retten, at boet skal betale sagsomkostninger til leasingfirmaerne på godt 2,2 mio. kroner.
Advokat Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert er kurator for boet efter Cimber Sterling. Hun oplyste onsdag til CHECK-IN.dk, at boet ikke har taget stilling til om man vil anke rettens afgørelse til Vestre Landsret.
Den ene af de to motorer, som boet fik tilkendt ejerskabet til, er leaset fra Nordic Aviation Capital (NAC). CHECK-IN.dk erfarer, at NAC agter at anke afgørelsen vedrørende denne motor.
Striden om motorerne er ikke det eneste juridiske efterspil fra konkursen som stadig er i gang. Fem CRJ-200 fly er stadig ejet af boet. Eller det vil sige, konkursboets kuratorer slås indædt med en række panthavere om ejerskabet til flyene og dets vitale komponenter. Og disse juridiske tvister skræmmer potentielle købere væk.