Niende europæiske luftfartskonkurs i år

Luxemburg-selskabet Strategic Airlines er gået konkurs og skriver sig ind som nummer ni på listen over større europæiske luftfartskonkurser i år.

Endnu et europæisk luftfartsselskab har måttet gå den lange vej til skifteretten og indgive en konkursbegæring. Denne gang er det Strategic Airlines fra Luxemburg, der ikke længere har til dagen og vejen.

Det luxemburgske charterflyselskab opererede tre Airbus A320-fly for den britiske charterarrangør Olympic Holidays fra baser i Manchester, Birmingham og London Gatwick. Selskabet havde blandt andet også en tjans i Norge med at transportere afviste asylansøgere ud af landet.

Da Olympic Holidays opsagde kontrakten var der ingen vej uden om en konkurs for Strategic Airlines.

Selskabet blev etableret i juli 2010 som et datterselskab af australske Strategic Airlines, som senere skiftede navn til Air Australia. I februar i år gik Air Australia konkurs. Men da Strategic Airlines var et separat selskab, fløj det videre.

Niende konkurs
Strategic Airlines er det niende større europæiske luftfartsselskab, der går konkurs i år. 2012 var ikke en gang en måned gammel, da Lufthansa-partneren Cirrus Airlines startede konkursbølgen i slutningen af januar. Selskabet havde omkring 300 ansatte og beskæftigede ved betalingsstandsningen i alt 10 fly, heraf 9 fly af typen Dornier 328-100 samt 1 fly af typen Embraer 170.

Få dage efter var det Spanair, som SAS ejede en andel i, der faldt sammen. Og kun en uge senere drejede ungarske Malev nøglen om.

Den europæiske konkursbølge skyllede ind over Danmark den 3. maj, da Cimber Sterling om morgenen meddelte Skifteretten i Sønderborg, at man var gået konkurs, da hovedaktionæren, den ukrainske rigmand Igor Kolomoyskij, ikke ønskede at bruge flere penge på at holde det underskudsgivende danske selskab flyvende. Mere end 800 ansatte stod pludselig uden arbejde og en stor del af dansk indenrigsflyvning stod med ét slag stille ligesom det ramte en lang række europæiske leisureruter. Knap seks måneder senere kan de danske lufthavne stadig mærke efterveerne efter Cimber Sterling-konkursen i form af markant lavere passagertal end før den 3. maj.

Kun 19 dage senere var det Cimber Sterlings svenske søsterselskab, Skyways, der måtte smide håndklædet i ringen. Skyways rådede over 20 fly, henholdsvis 12 fly af typen Fokker F-50 og 8 fly af typen Embraer ERJ-135/ERJ-145. Selskabet fløj fra Göteborg og Stockholm til omkring 15 indenrigsdestinationer og 10 udenrigsdestinationer.

I juni kom konkursbølgen til Finland og slog benene væk under selskabet Air Finland. Med tre Boeing 757-fly fløj Air Finland dels egne ruteflyvninger til leisure-destinationer i Tyrkiet, Grækenland, Spanien, Portugal og Dubai og solgte billetterne gennem selskabet Air Finland Holidays. Selskabet fløj også for adskillige nordiske charterselskaber, her i blandt Thomas Cook Northern Europe, som danske Spies er en del af.

I juli trak den polske smykkekoncern Amber stikket i de to polske flyselskaber, OLT Regional Express og OLT Express Poland, som Amber ejede. Et tredje selskab, tyske OLT Express, fik lov at flyve videre under en ny ejer.