Konflikten mellem North Flying og selskabets piloter organiseret i FPU er kraftigt optrappet, da piloterne onsdag er blevet afskediget. Selskabets ledelse vil i stedet ansætte nye piloter, der ikke stiller “urealistisk krav”.
Omkring halvdelen af 20 piloter hos Aalborg-flyselskabet North Flying har siden den 16. august strejket for at opnå bedre løn- og arbejdsvilkår. Piloterne har været overenskomstdækket af Flyvebranchens Personale Union (FPU), men parterne har ikke kunnet blive enige om vilkårene i en ny overenskomst, hvor den gamle udløb i 2020.
Som det er sædvane i den slags arbejdskonflikter havde North Flying afsendt varsel om lockout, så der ikke skulle betales løn til piloterne under strejken, og nu har flyselskabet valgt gennem Dansk Industri at meddele FPU, at man fra torsdag morgen anser sig som frigjort af overenskomsten, så man ikke har nogen forpligtelser over for de strejkende piloter.
Det har fået Kasper Svendsen, forbundssekretær i FPU, helt op i det røde felt
“Vi har aldrig set lignende. Dansk Industri og North Flying handler decideret uanstændigt og tilsidesætter alle former for normal opførsel og skik. Vi kommer til at anfægte den her ageren på alle tænkelige måder,” udtaler Kasper Svendsen, der mener, at North Flying undergraver den danske model ved at “flygte fra en overenskomst”.
FPU oplyser, at man har taget kontakt til den juridiske afdeling i Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH) for at få undersøgt, om frigørelseskravet fra North Flying og Dansk Industri er inden for de legale rammer.
‘Urealistiske krav’ fra FPU
FPUs forbundssekretær frygter, at North Flying har til hensigt at indgå individuelle kontrakter med piloterne på forringede vilkår, eller at der står en anden fagforening klar til at tegne en overenskomst, der kan være mere fordelagtig for selskabet.
Ifølge North Flyings administrerende direktør Bjarne Jacobsen har man tilbudt piloterne en lønstigning, som svarer til, hvad andre ansatte i virksomheden er blevet tilbudt, og man har ikke mulighed for at strække sig yderligere, da der ikke er et økonomisk råderum i virksomheden til det.
“Når man kommer med krav, der er fuldstændigt urealistiske, kan man diskutere, hvem der er uanstændige,” siger Bjarne Jacobsen til Nordjyske.
North Flying-direktøren udtaler til Nordjyske, at man skal i gang med at ansætte piloter, der “ikke stiller urealistiske krav”. I mellemtiden skal selskabets freelance-piloter gennemføre de flyvninger, der ikke rammes af konflikten.
Klar til at lave nye aftaler
Onsdag aften havde North Flying ikke overblik over, hvor mange piloter, der torsdag vil møde op på jobbet, da man ikke har viden om, hvor de enkelte piloter er organiseret. Men ifølge FPU skulle der være tale om ni piloter, som er omfattet af North Flying frigørelseskrav.
Hos North Flying erkender man dog, at det er en ulykkelig situation.
“Det er en speciel dag for firmaet og den forhandlingssituation, der har fundet sted. Vi havde ikke forventet, at det kom der til, og det håber vi ikke, at nogen parter har troet. Men det er, hvor det er endt,” siger salgschef Jesper Kragelund, pressetalsperson for North Flying, til Check-in.dk.
North Flying er under alle omstændigheder klar til at tage tage imod de piloter, der vil fortsætte i selskabet under vilkår, der er mere rimelige end FPUs krav.
“Jeg ved ikke, om de berørte FPU-organiserede piloter vil søge andre steder hen, eller de vil flyve for os fremover. Nu må vi se, hvordan vi kommer til at lave en aftale med de piloter vi stadig har, og dem som eventuelt vil tilbage til os,” lyder det fra Jesper Kragelund.
Relaterede artikler: