Norwegian advarer mod bonus-konsekvenser

Ophævelsen af forbuddet mod bonuspoint på norsk indenrigsflyvning vil gå hårdt ud over Nordnorge påpegede Norwegian allerede for et år siden.

Tirsdag var første dag i næsten 11 år hvor rejsende på SAS’ norske indenrigsruter kunne optjene bonuspoint. I sidste uge ophævede den norske regering nemlignæsten fra den ene dag til den anden dag forbuddet mod optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter.

Den norske regering gik langt længere end Konkurrencetilsynet anbefalede. Tilsynet havde kun anbefalet at ophæve forbuddet på de største ruter i Sydnorge fra Oslo Gardermoen. Ruter, hvor SAS og Norwegian i dag konkurrerer intensivt.

“Det store spørgsmål på det norske indenrigsmarked drejer sig om hvorvidt passagerne står over for monopol eller konkurrence. En fuldstændig ophævning af bonusforbuddet kan føre til et væsentligt svækket rutetilbud og flere monopolruter,“advarede direktør for det norske Konkurrencetilsynet, Christine Meyer, i februar sidste år.

Men administrations- og kirkeminister Rigmor Aasrud har valgt at gøre det muligt at optjene bonuspoint på alle norske indenrigsruter. Og det vil ifølge Norwegian især gå hårdt ud over selskabets ruter i Nordnorge. Ruter, som i forvejen er svære for Norwegian at drive rentabelt.

Stor indvirkning
I et høringssvar til lovændringen skrev Norwegian i maj sidste år, at en fuld ophævelse vil betyde, at selskabet vil se på, om de fly, der i dag flyver i Nordnorge, er bedre brugt andre steder i selskabets rutenet.

”Norwegian må til enhver tid anvende sine fly mest omkostningseffektivt. En fuld ophævelse af det nuværende forbud vil føre til, at Norwegian må genoverveje hele sit rutenet. Som det også er blevet påpeget af Konkurrencestyrelsen, så er Norwegians lønsomhed på de tynde ruter dårlig. Selv en lille forskydning af forretningsrejsende til fordel for SAS kan således have en stor indvirkning på vores virksomhed,” skrev Norwegian i maj sidste år og pegede på, at det vil betyde reduceret kapacitet fra både Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes i Nordnorge.

Andre tynde ruter til byer som Molde, Haugesund og Kristiansand kan ifølge Norwegian også komme i fare, da der dog også her er forholdsvis få afgange og få passagerer.

Norwegians kommunikationsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, understreger dog over for CHECK-IN.dk, atophævelsen af bonusforbuddet ikke får konsekvenser for sommerens ruteprogram.

En slags fødselshjælper
Forbuddet blev indført for 11 år siden, hvor SAS efter købet af Braathens havde et de facto monopol på norsk indenrigsflyvning. For at skabe konkurrence indførte myndighederne forbuddet som en slags fødselshjælper til Norwegian, der til gengæld for forbuddet lovede at gå op i mod mægtige SAS.

I dag er der konkurrence på langt størstedelen af det norske indenrigsrutenet. Men især i Nordnorge er rutenettet så tyndt og passagererne så få, at det har stor betydning for selskaberne hvor stærkt et produkt de kan tilbyde.