Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Norwegian: DRF kørte skræmmekampagne

Dansk Rejsebureau Forening kørte usand skræmmekampagne mod vores langruter, mener Norwegian. Store aftaler i foråret har dog betydet, at rejsearrangørerne har fået tillid til Norwegians langruteprodukt.

En aftale i april i år med Bravo Tours og to andre rejsebureauer har gjort, at Norwegian endelig har fået hul igennem til rejsebureauerne med sit langruteprodukt. Indtil da var rejsebureauerne tilbageholdende med at booke billetter på Norwegians langruteflyvninger. Ifølge Norwegian skal forklaringen blandt andet findes i det, som selskabet ikke tøver med at kalde en skræmmekampagne fra Dansk Rejsebureau Forenings (DRF) side.

”Efter indledende udfordringer med vores langdistanceoperation oplevede vi, at DRF desværre fremkom med ”skræmmekampagner” til rejsebureauerne. Her blev det direkte kommunikeret, at bureauerne ikke var forsikringsdækket, hvis de bookede flyvninger med os hvilket var en direkte usandhed, som også senere blev dementeret af DRF,” siger Frank Nordbjerg Olesen, Norwegians salgschef i Danmark og Tyskland.

Problemet var bare, at skaden allerede var sket. Rejsebureauerne gik i en bue udenom Norwegians langruter.

”Udmeldingerne fra DRF var imidlertid stærkt medvirkende til, at vi i godt et år oplevede et lavt antal rejsebureaubookinger på blot nogle få hundrede om måneden,” pointerer Frank Nordbjerg Olesen.

Nærmest eksploderet
Efter annonceringen af et stort samarbejde med Bravo Tours, Albatros og Stjernegaard i slutningen april i år vendte billedet dog fuldstændig for Norwegian.

”Samme dag og dagen efter blev vi ringet op af alle de andre store bureauer, som ønskede at mødes med os og lave aftaler om booking af langdistancebilletter. Dette fortsatte efterfølgende og har betydet, at rejsebureausalget nærmest er eksploderet,” fortæller Frank Nordbjerg Olesen og fortsætter:

”Vi har nu registreret flere tusinde rejsebureaubookinger efter annonceringen og vi kan se udviklingen fortsætter.”

Norwegians salgschef ønsker dog ikke at sætte tal på hvor stor stigningen har været siden annonceringen i april.

April-aftalen og en mere stabil langrute-operation har betydet, at rejsebureauernes tillid nu er genoprettet, mener Norwegian.

”Samarbejdet med de tre store turoperatørerne blev tydeligvis set som en blåstempling af vores langdistanceprodukt og viser, at branchen nu har fået tillid til os i takt med at regulariteten og punktligheden på operationen er kommet helt på højde med andre aktører i branchen,” siger Frank Nordbjerg Olesen.

Grund til at advare
Hos Dansk Rejsebureau Forening er direktør Lars Thykier forundret over, at Norwegian stadig hænger sig i foreningens udmelding for to år siden.

“Jeg kan ikke forstå, at vi skal diskutere det her to år senere,“ siger Lars Thykier til CHECK-IN.dk.

Han afviser desuden, at foreningens udmelding var en skræmmekampagne. Men der var grund til at advare rejsebureauerne, fastholder Lars Thykier.

“Norwegian havde på det tidspunkt en track rekord med ikke at hjælpe deres strandede langrutepassagerer med at komme videre med andre flyselskaber. Derfor sagde vi til rejsebureauerne, at de skulle checke om deres forsikringer dækker, hvis Norwegian ikke kunne hjemtage passagererne. Og det var velbegrundet at advare om,“ fastslår Lars Thykier.