Norwegian Dreamliner-fly i London Gatwick Airport (Arkivfoto: Gatwick/PR)

Norwegian i enegang med Gatwick-støtte

Skulle London Heathrow-lufthavnen få grønt lys til en baneudvidelse før Gatwick, står Norwegian fast på at bruge Gatwick som sit primære britiske knudepunkt.

Alt imens de britiske politikere fortsætter 25 års kamp om, hvordan trængselsproblemerne i Londons to største lufthavne skal løses, har flyselskabet Norwegian manifesteret sin støtte til London Gatwick-lufthavnen, der umiddelbart står med de svageste kort overfor storebroderen London Heathrow.

Dermed fortsætter flyselskabet ufortrødent sin enegang blandt flyselskaberne i London Gatwick om offentligt at erklære støtte til udvidelsen af lufthavnen med en landingsbane nummer to. Det på trods af, at premierminister Theresa May efter alt at dømme ender med at pege på en udvidelse af London Heathrow med en tredje bane som løsningen på London-lufthavnenes trængselsproblemer.

Løftet, der blev givet forud for, at premierministeren i sidste uge meddelte, at afstemningen om lufthavnsudvidelsen i Heathrow udsættes, indebærer, at Norwegian uanset hvad, vil fastholde sin base i London Gatwick. Selskabet agter at fortsætte sin ekspansion, lyder det fra en talsperson i Norwegian ifølge The Telegraph.

Tredje største Gatwick-selskab
“Norwegians ekspansion fra vores Gatwick-base og andre britiske lufthavne vil fortsætte i 2017 med nye ruter, flere afgange og nye fly. Hvis Gatwick får tilladelsen til at udvide – vil det tillade os at lægge planer, som er endnu mere ambitiøse,” siger talspersonen.

Norwegian betjener i dag 29 destinationer fra London Gatwick heraf fem langruter.

Norwegian er Gatwicks tredjestørste flyselskab, og er ind til videre eneste selskab, som offentligt har ytret sin støtte til en udvidelse af Gatwick, efter at regeringen allerede for et år siden lagde op til at støtte end udbygning af London Heathrow frem for London Gatwick.

Norwegians britiske aktiviteter tegnede sig i andet kvartal for 16 procent af Norwegians udbudte sædekapacitet, med en vækst på 17 procent sammenlignet med en vækst på 11 procent i hele selskabets forretningsområde.

 

Relaterede artikler:

May udsætter afstemning om Heathrow-ekspansion

Flybe: Brug flyvestation som Heathrow-aflastning