Norwegian er presset på gebyrindtægter

Norwegian havde i årets første kvartal tre procent færre gebyrindtægter per passager, hvilket svarer til en indtægtsnedgang på 8 mio. kroner sammenlignet med året før. Den livsnødvendige supplerende indtægtsstrøm er i løbet af de seneste kvartaler blevet sat under pres.

Forretningsmodellen hos de fleste lavpris-flyselskaberindeholder en betydeligpost, der hedder ‘ancillary revenues’ og betyder frit oversat supplerende indtægtsstrømme. Denne indtægtspost dækker over indtægter fra flyvningen, der ikke relaterer sig til selve billetindtægten.

Det kan typisk være gebyrer for sædevalg og bagage, indtægter fra salg af mad og drikke samt provisionsindtægter fra salg af rejseydelser som hotelovernatning, billeje og forsikring.

Hos det norske lavprisflyselskab Norwegian udgjorde denne post i det seneste afsluttede regnskabsår i alt 1.224,7 mio. norske kroner, hvilket er 10 gange så meget som selskabets nettoresultat på 122,1 mio. norske kroner.

Men de supplerende indtægtsstrømme er kommer under pres hos Norwegian. Det er ikke længere muligt at fastholde den samme indtægt per passager som tidligere.

Harmistet 23 mio. kroner på seks måneder
Det viste årsresultatet for 2011, hvor der var en nedgang i gebyrindtægten på 1,34 norske kroner per passagerer, hvilket udgjorde et samlet indtægtstab på 21 mio. norske kroner, da Norwegian havde 15,7 mio. passagerer ombord i flyene.

Men i de seneste to kvartaler er det for alvor gået ned ad bakke med gebyrindtægterne. I de seneste seks måneder har Norwegian således mistet over 23 mio. norske kroner i gebyrindtægter i forhold til den samme periode året før.

I fjerde kvartal af 2011 faldt gebyrindtægterne med 5 procent per passager, hvilket svarer til et indtægtstab på 3,88 kroner per passager. Med samlet 3,99 mio. passagerer i kvartalet kostede det 15,1 mio. norske kroner hos Norwegian.

Og tilbagegangen fortsætter i årets første kvartal af 2012. Her faldt indtægten per passager med 2,19 kroner, hvilket svarer til rundt regnet 8 mio. norske kroner med 3,65 mio. solgte billetter.

“Den marginale tilbagegang skyldes et lidt svagere ancillary salg i Finland. Det ser fint ud i andre markeder,“giver Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen som forklaring på tilbagegangen i første kvartal.

Og han er ikke nervøs for, om de seneste seks måneders udvikling vil fortsætte.

“Vi arbejder hele tiden med at have de rigtige og efterspurgte tilvalgsprodukter, og det kommer vi også til fremover. Vi forventer at ancillary revenues kommer til at ligge i omkring samme niveau.“

Lavpriskonkurrent øger gebyrindtægter
Sammenligner man Norwegians præstationer med det irske lavprisflyselskab Ryanair, ser udviklingen anderledes ud.

Her formåede Ryanair i selskabetstredje kvartal af finansåret 2011/12 at øge gebyrindtægten per passager. I perioden fra oktober til december 2010 var gebyrindtægten per passsager på € 9,83 (ca. 73 danske kroner). Året efter i samme periode i 2011 var indtægten øget med næsten 8 procent til € 10,60 (ca. 79 danske kroner) per passager.

Dermed øgede Ryanair de samlede gebyrindtægter med € 9,9 mio., eller godt 74 mio. danske kroner trods 300.000 færre passagerer i perioden.

Hybrid-strategi koster penge
Norwegian har valgt at positionere selskabet med en række gratis ydelser, som traditionelt tilhører forretningsmodellen hos netværksselskaberne. Eksempelvistilbydes gratis wifi, direct to gate produktet, bonusprogrammet Norwegian Reward samt nu også fasttrack-produktet CPH Express i Københavns Lufthavn.

Men iagttagere vurderer, at Norwegian med denne hybridstrategi risikerer at sætte sig mellem to stole, således atselskabet ikke får fuldt udbytte af den store vækst i passagertallet, hvorved indtjeningen generelt kommer under pres.

Formår Norwegian derimod at lykkes med hybridstrategien, vil selskabet kunne tilbyde et produkt, der er second-to-none i forhold til lavprisflyselskaber som Ryanair og easyJet, hvilket kan bringe selskabet i en gunstig position i det europæiske lavprisflymarked.