Flyselskaber kan slippe for den nye norske passagerafgift, hvis passagererne rejser videre med det samme flyselskab. Det favoriserer SAS og Widerøe, mener Norwegian.
Når Norge den 1. juni indfører en passagerafgift på 88 norske kroner for hver afrejsende passager fra norske lufthavne, så vil det koste SAS omkring en halv milliard kroner om året. Men rent faktisk, så kunne det have været meget værre for SAS. For den måde afgiften er skruet sammen på, betyder, at flyselskabet favoriseres. Det mener konkurrenten Norwegian.
Sagen er nemlig den, at der ikke bliver pålagt en afgift for passagerer, der rejser videre med det samme selskab. Og det mener Norwegian giver SAS og det norske regionalflyselskab Widerøe en urimelig fordel. De to selskaber har nemlig en interlineaftale, som betyder, at der ikke opkræves afgift for en passager, der først flyver med Widerøe og derefter videre med SAS – eller omvendt.
Endnu større byrder
Den norske passagerafgift skulle være indført den 1. april, men blev udskudt da EFTA-kontrolorganet ESA mistænkte netop reglen om afgiftsfritagelse hvis passagererne rejser videre med samme selskab for at være indirekte og ulovlig statsstøtte. Efter en dialog med det norske finansministerium kom ESA frem til, at den mistanke var ubegrundet. Og derfor har nordmændene fået grønt lys til at indføre afgiften.
“ESA og det norske finansministerium har tydeligvis aftalt formuleringer, der gør, at ESA kan acceptere afgiften, men det fordrejende konkurrenceelement vil ikke forsvinde. De vælter bare endnu større byrder på over på flyselskaberne med hensyn til to eller flere ture. I praksis betyder det, at SAS og Widerøe med deres interlining kan påvise, at passageren har rejst med begge selskaber. Rejser med Norwegian eller et andet selskab kan ikke dokumenteres på samme måde, da vi selvfølgelig ikke har adgang til andres billetsystemer. Ordningen virker kort sagt lige så fordrejende som før ESA kiggede på det. Det er meget skuffende, at ESA lader dette passere,” siger kommunikationsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.
Begyndelsen til enden for Oslo Rygge
Hos SAS mener man, at Norwegian ligger som de har redt.
”Norwegian har selv valgt sin punkt-til-punkt-forretningsmodel. Det er op til Norwegian selv at indgå interline-aftale med Widerøe, hvis de ønsker, at passagerer kan rejse på en flybillet hvor hver enkelt strækning er en del af en sammenhængende rejse,” siger pressechef for SAS i Norge, Knut Morten Johansen.
Indførelsen af flyafgiften kan desuden meget vel gå hen og blive begyndelsen til enden for Oslo Rygge-lufthavnen. Den domineres nemlig af Ryanair, der har opsagt sin kontrakt med lufthavnen med virkning fra 1. november. Det irske lavprisselskab har erklæret, at man lukker og slukker, hvis afgiften bliver indført.
Relaterede artikler:
Norsk afgift kan koste SAS en halv milliard kroner
Ryanair har opsagt base i Norge
Norge vil indføre ny afgift på flyrejser