Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Halvårsunderskud på 300 millioner kroner

Trods et resultat før skat på 350 millioner kroner i årets andet kvartal var det ikke nok for Norwegian til at sikre et overskud for første halvår. Resultatet er svagere end samme periode året før.

Norwegian har torsdag morgen præsenteret kvartalsrapporten for årets andet kvartal, og den viser en omsætning på næsten 6,9 milliarder norske kroner (4,45 milliarder danske kroner) og et resultat før skat på 538 millioner norske kroner (350 millioner danske kroner).

Det er en betydelig tilbagegang i forhold til samme kvartal året før, hvor Norwegian rapporterede et overskud på 810 millioner kroner, idet kompensationen fra Boeing på næsten 1,4 milliarder kroner i forhold til MAX-flyene blev bogført i dette kvartal.

Samlet landede halvårsresultatet på et minus på 453,5 millioner norske kroner, hvilket svarer til 300 millioner danske kroner, hvormed resultatet af årets tredje kvartal kan være afgørende for, om Norwegian kommer ud af 2023 med et samlet overskud.

Operationelt solidt kvartal
Norwegian vælger i kvartalsrapporten at fokusere på selskabets solide operationelle drift i andet kvartal, mere end de finansielle resultater. I andet kvartal fløj 5,6 millioner passagerer med selskabet, hvilket var 600.000 flere end i samme kvartal året før. 

Den udbudte kapacitet (ASK) var på 8,7 milliarder passagersædekilometer, mens passagertrafikken (RPK) nåede op på 7,3 milliarder passagersædekilometer, hvormed belægningen steg med 3,2 procentpoint fra 81,2 til 84,4 procent.

“Kvartalet har vist vores evne til at øge kapaciteten og levere solid, operationel drift som et af de bedste flyselskaber på punktlighed og regularitet i Europa… Denne sommer har vi udelukkende i egne fly og med eget personale budt vores passagerer velkommen. Det gør, at vi kan tilbyde en god ’Norwegian-oplevelse’ på tværs af hele rejsen, hvilket har bidraget til, at vi er et af de mest værdsatte flyselskaber i Norden,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Her henviser koncernchefen givetvis til konkurrenten SAS, der i sommeren har været tvunget til wetlease betydelig kapacitet fra eksterne operatører for at få trafikprogrammet til at hænge sammen.

Stærkeste sommer nogensinde
Selvom det ikke er hele sommeren, at Norwegian rapporter i kvartalet, der sluttede den 30. juni, så tager koncernchefen allerede nu hul på glæderne, hvor markedet må vente tre måneder til den næste kvartalsrapport, før man ved, hvordan Norwegian har klaret sig i hele sommerperioden.

“Sommeren 2023 bliver en af de stærkeste i Norwegians historie. Jeg er glad for, at de stærke bookingtal fortsætter, idet vi ser, at de forretningsrejsende er tilbage, mens andre planlægger at rejse med os i efterårsferien,” siger Geir Karlsen.

Der er også spændende initiativer på vej hos Norwegian. Selskabet er i gang med at etablere et fælles selskab med Petter Stordalens hotelkæde Straweberry for forskellige loyalitetsprogrammer, og her har Avida Finans netop købt sig ind med en ejerandel på to procent, mens Norwegian og Strawberry hver får 49 procent. Norwegian venter at kunne bogføre en indtægt på 800 millioner norske kroner, når aftalen færdiggøres i årets sidste kvartal.

Endelig venter Norwegian at få det norske konkurrencetilsyns tilladelse til at købe det norske regionale flyselskab Widerøe for en pris på 1,125 milliarder norske kroner. Her forventer Norwegian også aftalen færdiggjort i årets fjerde kvartal.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-topchef: Vil gerne flyve mere sydpå

Forventet kvartalsunderskud hos Norwegian

Driftsoverskud på en milliard kroner i Norwegian