Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian i desperat priskamp fra Karup

Norwegian gør endnu et forsøg på at holde liv i flyruten fra Karup til København. Gennemgangspriser fra 599 for en enkeltbillet via København til fire spanske destinationer skal lokke flere fritidsrejsende ombord i flyene.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har kæmpet en usædvanlig hård kamp for at opnå rentabilitet på ruten mellem Karup og København.

Oprindeligt etablerede man ruten den 18. januar 2010 med tre daglige afgange med Boeing 737-800 fly med plads til 186 passagerer. Dengang fløj Cimber Sterling også på ruten, og konkurrencen medførte, at Norwegian måtte give op med udgangen af oktober måned 2011.

Men da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned 2012, valgte Norwegian at komme tilbage på ruten. Her indlejede man i første omgang Jet Time til at flyve på ruten med Boeing 737-fly med 148 sæder. Men flyene var for store til at imødekomme efterspørgslen om flere end tre daglige afgange, hvorfor Danish Air Transport (DAT) i slutningen af oktober sidste år blev indlejet til at betjene ruten med et ATR72-fly, der har plads til 66 passagerer.

Da Norwegian fik et mindre fly på ruten, blev det muligt at opgradere til seks daglige afgange. Men alligevel har passagertallet været dalende, og fra slutningen af oktober måned skærer Norwegian ned til fem daglige afgange med DAT-flyet.

Sidste udkald
Noget kunne tyde på, at Norwegian er gået ind i en sidste afgørende kamp for at bevare ruten, der forventes at have lidt flere end 120.000 passagerer i år mod over 300.000 passagerer i 2010.

Senest har Norwegian tilbudt enkeltbilletter fra Karup til København fra 199 kroner, og nu følges det op med et tilbud om enkeltbilletter til fire spanske destinationer fra 599 kroner med flyskifte i København.

Fra Karup kan man således flyve til Alicante og Málaga for 599 kroner, mens Tenerife er prissat til 699 kroner og Gran Canaria i alt 799 kroner. Priserne er gyldige hele vintersæsonen frem til den 28. marts 2015.

“For at få lønsomhed i Karup-ruten er det fuldstændig afgørende, at vi får både erhvervs- og fritidsrejsende ombord på flyene. Det er vigtigt at få gang i fritidsrejsemarkedet, for udviklingen i dette segment har været for langsom,“ siger informations- og markedschef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.dk.

Norwegian gør meget ud af at understrege, hvor meget man har gjort for at udvikle ruten. Blandt andet fremhæver selskabet tilpasning af fartplan og flytyper samt et dialogmøde og en brugerundersøgelse blandt områdets virksomheder. Men signalerne fra det norske lavprisflyselskab tyder på, at den kommende vintersæson kan være sidste udkald for ruten.

Mangler fritidsrejsende
Det er ikke første gang, at Norwegian sender et opråb til de fritidsrejsende. Men indtil nu har det ikke virket. På spørgsmålet om, hvorvidt ruten må lukke, hvis det ikke lykkes at få held med de aktuelle kampagner, svarer informations- og markedschefen:

“Det får vi at se til den tid. Nu følger vi ruten tæt, og det er alfa og omega for os at vurdere udviklingsmulighederne i ruten. Norwegian har ingen ruter, der ikke er lønsomme, men vi har brug for flere fritidsrejsende på ruten.“

Johan Bisgaard Larsen mener, at det er kommunerne og de lokale turistorganisationer, der skal arbejde for at trække flere turister til området, der samtidig kunne blive fristet til at bruge flyet som transportmiddel. Det er dog ikke muligt for Norwegian at pege på, hvilke attraktioner, som kan tiltrække fritidsrejsende.

“Der er masse attraktioner i området, blandt andet Boxen i Herning. Turistattraktionerne i de omkringliggende kommuner som Holstebro, Skive, Herning og Viborg skal trække det. Men det kræver, at man kender de ting, som kommunerne har at tilbyde. Det er en opgave for kommunerne og turistorganisationerne, og vi ser gerne, at der sker noget mere,“ understreger Johan Bisgaard Larsen.