Opmærksomme besætningsmedlemmer fik kaptajnen på et Norwegian-fly fra Stockholm til København til at vende om efter mistanke om “tail-strike”.
Mandag morgen kl. 09.05 gik et Boeing 737-800 fly fra Norwegian-fly på vingerne som rutenummer DY3195 fra Stockholms Arlanda-lufthavn med kurs mod København. Men flyvningen udviklede sig noget anderledes end forventet for de 108 passagerer og besætningsmedlemmer. Det blev nemlig kun til 18 minutter i luften, før flyet atter var på landjorden.
Årsagen var, at kabinepersonalet i forbindelse med starten hørte lyde, der kunne indikere, at der var en “tail-strike”, hvor flyets halesektion ramte startbanen. Kabinepersonalet rapporterede straks de observerede lyde til piloterne i cockpittet, der efter en kort vurdering at situationen besluttede at afbryde opstigningen for at returnere til Arlanda Lufthavn.
Her landede flyet 18 minutter senere og blev modtaget af brand- og redningstjenesten, der undersøgte flyet, inden det ved egen kraft kunne køre til platformen foran terminalen. Der blev dog ikke fundet synlige tegn på, at en “tail-strike”. Efter en time på landjorden blev flyet klarmeldt og kunne flyve til København som rutenummer DY8601.
Ros til kollegaer
Det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Ole Christensen, har ved flere lejligheder gjort sig til talsmand for, at ansættelsesforholdene hos lavprisflyselskaberne udgør en latent sikkerhedsrisiko, da løn- og ansættelsesforholdene er under et konstant pres. Et synspunkt der ved flere lejligheder også har vundet gehør hos SAS, der mener at det er nødvendigt at have fastansatte medarbejdere i virksomheden for at kunne opbygge en sikkerhedskultur.
”SAS og de traditionelle netværksflyselskaber har deres medarbejdere ansat i virksomheden. For at opbygge en sikkerhedskultur er det nødvendigt, at de kontinuerligt er ansat i virksomheden. Vi synes, at det er et vigtigt område, men man oplever at andre flyselskaber her bruger vikarer og løsarbejdere. Der bør ikke være vikarer i luften på så væsentlig en post som at være flyvende. Hvis du skal være flymekaniker, skal du være ansat i virksomheden, og ikke bare løst ansat,” har direktør Lars W. Andersen fra SAS tidligere udtalt.
Hos Norwegian er hovedparten af selskabets kabinebesætninger rekrutteret gennem vikarbureauer og er således ikke fastansatte. Reaktionen fra kabinepersonalet og piloterne på DY3195 modbeviser teorien om den manglende sikkerhed. At beslutte at returnere til afgangslufthavnen med flere end 100 passagerer om bord på baggrund af en indrapportering fra kabinepersonalet vidner trods alt om en meget veludviklet sikkerhedskultur. Flykaptajnen på DY3195 tøver da heller ikke med at uddele ros til de ansatte i kabinen.
“I Norwegian har vi altid sikkerheden som højeste prioritet, og den kommer før alt andet. Alle i selskabet arbejder hver dag hårdt for, at vi får vores passagerer sikkert og komfortabelt frem til deres destination. Vi har en fantastisk træningsafdeling, som sørger for at træne vores personale til at kunne håndtere situationer, der måtte opstå om bord. Jeg vil uddele en stor ros til mine dygtige og opmærksomme kollegaer for, at de reagerede så hurtigt,” siger flykaptajn Pär Tufvesson fra Norwegians Boeing 737-800 base i Københavns Lufthavn.
Relaterede links:
Norwegian-fly nægtet adgang til britisk luftrum
Norwegian-fly spærrede bane i fire timer