Fly fra Norwegian og Widerøe. (Foto: Norwegian | PR)

Norwegian køber Widerøe for 725 millioner kroner

Norwegian har indgået aftale om at købe det norske flyselskab Widerøe, der tidligere var ejet af SAS. Flyselskabet vil fortsætte med eget, brand, organisation og hovedkontor i Bodø.

Konkurrencesituationen i det norske indenrigsmarked har udsigt til at kunne ændre sig med, idet Norwegian har indgået aftale med WF Holding om køb af flyselskabet Widerøe.

De to selskaber har siden 2018 haft et strategisk samarbejde, og det har nu udmøntet sig i en overtagelse, der skal skabe bedre rejsemuligheder i Norge samt på internationale ruter fra Norge.

Widerøe flyver til mere end 40 små og mellemstore lufthavne over hele Norge, mens Norwegian flyver på mere end 300 ruter til 114 destinationer i Norden og Europa. Dermed komplementer selskaberne hinanden.

”Dette er en milepæl i norsk luftfartshistorie. Vi er to norske flyselskaber, som har eksisteret side om side i mange år, og tilsammen kender vi luftfartsmarkedet i Norge utrolig godt. Nu vil vi skabe et endnu bedre og helhedsorienteret tilbud til alle vores passagerer. Vi ser frem til, at kunderne kan rejse enkelt og smidigt på tværs af vores rutenetværk,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Der er kun få overlappende ruter, idet Widerøe betjener 85 norske ruter, mens Norwegian flyver på 22. Samlet er der kun fem ruter, hvor begge selskaber flyver i direkte konkurrence.

Stort regionalt flyselskab
Widerøe er Norges ældste luftfartskoncern og var på et tidspunkt ejet af SAS. Selskabet blev delvist solgt ud af SAS-koncernen i 2013, og i 2016 solgte SAS sin sidste aktiepost i Widerøe.

Flyselskabet er samtidig Skandinaviens største regionale operatør og betjente før coronakrisen flere end 50 destinationer i Norge og Europa, herunder København og Billund. Før coronakrisen var der 3.000 ansatte i koncernen.

Widerøe-koncernen har hovedkontor i Bodø og der beskæftiges næsten 50 af typerne Dash og Embraer. Selskaberne i koncernen er Widerøe’s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

”Widerøe har en snart 90 år lang historie, og vi er garant for et fungerende rutenetværk i Distrikts-Norge. Selvom vi har et solidt fodaftryk i Norge, er vi mindre i international sammenhæng. Et meget højt norsk afgiftsniveau kombineret med hård, international konkurrence gør det vanskeligt for et lille, regionalt flyselskab at klare sig uden en stærk partner.

Vi er derfor meget glade for, at vi har fundet sammen med Norwegian, og at vi får en industriel ejer, som ønsker at udvikle selskaberne fremadrettet. Vi er overbeviste om, at denne løsning er det bedste for Widerøe, vores ansatte og ikke mindst for vores kunder,” udtaler Stein Nilsen, koncernchef i Widerøe.

Fortsætter uændret
Det understreges, at begge selskaber fortsat vil være organiseret på samme måde som i dag, og Widerøe vil opretholde eksisterende aftaler med andre flyselskaber. 

”Aftalen vil sikre et endnu bedre rutetilbud til passagererne, tilrettelæggelse af en mere effektiv drift som igen lægger grundlaget for en stærk, norsk luftfartsindustri med norske arbejdspladser og ordentlige arbejdsvilkår. De to selskaber kan sammen med norske turismevirksomheder have større muligheder for at udvikle norsk turisme. Vi vil sørge for, at alle passagerer får en samlet løsning med blandt andet vores attraktive Norwegian Reward-loyalitetsprogram,” siger Geir Karlsen.

Norwegian ventes at skulle betale en pris på 1.125 millioner kroner, hvilket svaret til 725 millioner danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Medie: Widerøe-ejer viser interesse for Norwegian

Widerøe: Rejs med Norwegian

Norwegian og Widerøe i nyt samarbejde