Det norske regionale flyselskab Widerøe, som SAS solgte i 2013, har nu indgået en omfattende kommerciel aftale med Norwegian.
Den 3. maj 2013 kunne SAS offentliggøre salget af aktiemajoriteten i Widerøe til en norsk investorgruppe bestående af transportselskabet Torghatten ASA, rederiet Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune. I 2016 solgte SAS de resterende aktier i Widerøe, men begge selskaber oplyste, at der fortsat ville være et tæt kommercielt samarbejde.
Nu kan noget tyde på, at det er lykkedes for Norwegian at skyde en kile ind i samarbejdet mellem SAS og det norske regionale flyselskab. Fredag morgen har Norwegian og Widerøe nemlig underskrevet en samarbejdsaftale, der betyder, at Widerøe kommer til at sælge gennemgående billetter på de norske indenrigsruter.
“Aftalen mellem Norwegian og Widerøe bidrager til øget konkurrence på det norske indenrigsmarked. Det betyder, at rejsende får flere valgmuligheder, større fleksibilitet, kortere rejsetid og ikke mindst adgang til lavere priser. Nu kan rejsende for eksempel flyve med Norwegian til Trondheim og videre ud i Widerøes netværk uden at skulle betale dobbelt passagerafgift,” siger Thomas Ramdahl, der er kommerciel direktør hos Norwegian.
Mange ruter med i samarbejdet
I aftalen mellem de to norske flyselskaber er følgende ruter inkluderet:
- Oslo – Røros
- Alle ruter mellem Oslo og Bergen til Sogn og Fjordane og Ørsta/Volda
- Alle ruter mellem Trondheim og Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen)
- Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos
- Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, bortset fra Bodø – Bardufoss
- Direkte ruter fra Oslo til Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen) og Lofoten (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)
- Direkte ruter fra Bergen til Bodø og Tromsø
- Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes
Første skridt i samarbejdet er salg af gennemgående billetter på Widerøes hjemmeside, og det er planen, at billetterne bliver lagt til salg i begyndelsen af marts. Senere på året er det planen, at billetter også skal formidles via Norwegians hjemmeside.
“Widerøe arbejder konstant med at styrke flytilbuddet til vores kunder ude i Distrikts-Norge. Aftalen med Norwegian betyder, at kunden får flere rejsealternativer at vælge imellem. Samlet vil dette give et bedre tilbud, så dette bliver godt for Widerøes kunder,” siger Christian Skaug, der er direktør for Network & Pricing hos Widerøe.
Relaterede artikler:
SAS og Widerøe justerer samarbejdet om mobil check-in