Fly fra Norwegian og Widerøe. (Foto: Norwegian | PR)

Norwegian-koncernen: Over 1,5 millioner passagerer

Norwegian og Widerøe havde sammenlagt mere end 1,5 millioner rejsende i februar. “Købet af Widerøe er allerede begyndt at give resultater, og vi skaber synergier på mange områder,” lyder det fra koncernchefen.

I februar havde Norwegian gennemsnitligt 68 fly på vingerne mod 64 i samme måned sidste år, og det bidrog til en passagervækst på 9,1 procent til i alt 1.281.212 rejsende.

Dertil kommer 257.826 passagerer hos det nyerhvervede flyselskab Widerøe, således at Norwegian-koncernen kunne gøre status i februar med i alt 1.539.038 passagerer.

Norwegian havde i februar øget den udbudte sædekapacitet med 6,8 procent, mens den solgte kapacitet voksede med 9,5 procent, og dermed blev belægningen øget med to procentpoint.

I vintertrafikprogrammet har Norwegian tilpasset kapaciteten til den aktuelle efterspørgsel – og lidt mere til. Det kan således aflæses på trafiktallene for måneden.

”Vi er glade for endnu en gang at kunne offentliggøre stærke trafiktal, som viser, at vores kunder fortsat har tillid til og værdsætter Norwegian-produktet og vores kolleger. En belægningsgrad på 86 procent er tæt på det højeste, vi nogensinde har registreret for februar måned,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Regulariteten landede på 99,4 procent, mens punktligheden faldt med fire procentpoint fra 85,4 til 81,0 procent.

40 procent flere bookinger i sommerprogrammet
Hos Widerøe kan man glæde sig over en passagerfremgang på omkring otte procent, hvilket ligesom hos Norwegian var hjulpet på vej af den ekstra skuddag i februar.

Mere glædeligt var det dog, at Widerøe allerede har 40 procent flere bookinger i sommertrafikprogrammet end på samme tidspunkt sidste år, og det giver anledning vil optimisme.

“Vi er indtil videre godt tilfredse med 2024. Vi har opnået af øge kabinefaktoren samtidig med, at vi øger antallet at udbudte sæder i markedet. Det er en vigtig forudsætning for lønsomhed fremover,” siger Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.

Hos Norwegians koncernledelse er man også godt tilfredse med opkøbet af Widerøe og selskabets præstationer indtil videre.

“Købet af Widerøe er allerede begyndt at give resultater, og vi skaber synergier på mange områder. Vi ser frem til at videreudvikle best practice, og samarbejdet vil være til gavn for alle vores kunder og kolleger,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-koncernen: Svag passagerfremgang

Norwegian atter over 20 millioner passagerer

1,2 mio. rejsende og høj belægning hos Norwegian