Det portugisiske ACMI- og charterflyselskab euroAtlantic Airways, som Norwegian regelmæssigt benytter, forventes at blive solgt til en industriel investor.
Norwegian har siden 2013, hvor selskabet startede sine interkontinentale ruter, været storkunde hos portugisiske euroAtlantic Airways, der er specialiseret i ACMI- og wetlease af mellem- og langdistancefly fra Boeing.
Sammen med kollegerne fra Hifly har de to flyselskaber utallige gange kommet Norwegian til undsætning, når der var tekniske problemer med de nye Boeing 787 Dreamlinere.
Således er euroAtlantic også beskæftiget for Norwegian i det kommende vintertrafikprogram, hvor der i perioden fra den 28. oktober til 10. januar næste år indsættes en Boeing 777-200 fra det portugisiske flyselskab på ruten fra Paris-Orly til Newark.
Handel inden udgangen af september
Generelt er det gode tider i ACMI-branchen, og EuroAtlantic og Hifly opererer i nogle attraktive nicher, hvor der gennem de senere år har været mange attraktive opgaver for flyselskaber over hele verden.
Men nu er euroAtlantic Airways tilsyneladende sat til salg. Selskabets ejer og bestyrelsesformand, Tomaz Metello, har ifølge Aviator.aero oplyst, at man ventes at kunne offentliggøre en ny investor inden udgangen af september.
Den pågældende investor ejer i forvejen et andet flyselskab og er således en industriel aktør. Selvom handelen endnu ikke er faldet på plads, så forventer Tomaz Metello, at det definitivt vil ske.
“Det vil være overordentligt vanskeligt ikke at gennemføre handelen i betragtning af, hvor langt vi er i forhandlingerne,” lyder det ifølge Aviator.aero fra bestyrelsesformanden.
I sidste uge meddelte euroAtlantic Airways, at Eugénio Fernandes med tilbagevirkende kraft fra den 6. august var blevet udnævnt som ny administerende direktør i selskabet. Her afløser han Luis Bandeira. Eugénio Fernandes har hidtil været selskabets kommercielle direktør.
Overvejer Airbus-fly
I dag råder euroAtlantic over i alt ni fly. I flåden er en Boeing 777-200ER, seks Boeing 767-300ER, en Boeing 767-ER BDSF-fragtfly samt en Boeing 737-800.
Tre af de seks Boeing 767´ere har euroAtlantic Airways i denne sommer overtaget fra Hainan Airlines. Det er fly, der alle har en alder på omkring 16 år, hvilket da også har været med til at sænke flådens aldersgennemsnit til nuværende 17,4 år.
Selvom euroAtlantic Airways kun har fly fra amerikanske Boeing i flåden, så udelukker man ikke at kigge andre veje.
“Vi kigger også på Airbus i fremtiden, hvis det kan være bedre økonomi i det, og vi tager vores strategiske beslutninger i forhold til dette,” udtalte Tomaz Metello for nylig i forbindelse med offentliggørelsen af anskaffelsen af de tre Boeing 767-fly fra Hainan Airlines.
Relaterede artikler:
Norwegian fortsætter wetlease af langdistancefly
Norwegian brugte 400 mio. kroner på vikarfly