Norwegian leverede et dundrende milliardunderskud i første kvartal, mens Lufthansa Gruppen fik plus på bundlinjen for første gang siden 2008.
Norwegian og Lufthansa-koncernen kom begge torsdag med regnskab for årets første tre måneder. De to selskaber kunne dog præsentere ejerne og omverdenen for vidt forskellige resultater. For mens Norwegian kom ud med et minus på knap 1,2 mia. kroner, så kunne selskaberne i Lufthansa-koncernen notere sig et lille plus på 186 mio. kroner. Det er første gang siden 2008, at Lufthansa Gruppen laver overskud i årets første kvartal.
Norwegian var rigtig god til at få flere passagerer ombord i sine fly i første kvartal af 2017. Således steg passagertallet med 14 procent i forhold til samme periode sidste år til 6,7 mio. passagerer. Men høje priser på flybrændstof og den norske flyafgift var med til at give det dårlige økonomiske resultat på bundlinjen, på trods af en omsætningsfremgang på ni procent til 4,3 mia. danske kroner.
Styrket norsk krone
De tre første måneder af et år er normalt en svag periode for alle nordeuropæiske flyselskaber. Her er ikke så mange fritidsrejsende. Til gengæld hentes pengene hjem i andet og tredje kvartal af året.
Norwegian har da også de seneste fem år haft underskud i første kvartal, for så til sidste at komme ud med et positivt resultat for hele året. Men underskuddet i år er markant større end de foregående år. Foruden de højere brændstofudgifter og den norske flyafgift, så giver Norwegian også valutamarkedet noget af skylden. Flyselskabet får nemlig en meget stor andel af sine indtægter ind i euro, danske kroner, svenske kroner og pund, der så veksles til norske kroner. Langt hovedparten af udgifterne betales i amerikanske dollars. Derfor har den norske krones styrke overfor de øvrige valutaer stor betydning for Norwegians bundlinje.
”I dette kvartal mærker vi særligt effekterne af højere brændstofudgifter i kombination med en styrket norsk krone mod britiske pund, euro og svenske kroner, som står for næsten halvdelen af vores omsætning. Derudover påvirkes tallene af, at påsken ikke lå i første kvartal, som den gjorde sidste år,” pointerer Bjørn Kjos, Norwegians koncernchef.
Lav vækst i oprindelsesland
Den stærkeste passagervækst havde Norwegian i USA, Spanien og Frankrig med en fremgang på henholdsvis 58 procent, 42 procent og 41. Lavest vækst var der i Norwegians oprindelsesland Norge samt Sverige og Danmark. Her voksede antallet af passagerer med henholdsvis fire, syv og otte procent. Kapacitetsvæksten var på 24 procent og belægningen var på 84 procent. En tilbagegang på knap ét procentpoint.
Norwegian får i løbet af 2017 32 nye fly af typerne Boeing 737-800, 737MAX-8 og Boeing 787-9, mens fire Boeing 737-800 afleveres tilbage til de leasingselskaber, som ejer flyene. Det bringer selskabet op på at råde over 144 fly og fastholder selskabet som et af de flyselskaber i verden, der har den yngste og mest brændstofeffektive flyflåde. Det har dog ikke været nok til at undgå negative effekter som følge af en høj brændstofpris.
Vendt til et plus
Selv om man har en ældre flyflåde med langt flere forskellige flytyper, så er indtjeningen i Lufthansa-koncernen så god, at de høje brændstofpriser ikke resulterer i røde tal på bundlinjen. Et minus i første kvartal 2016 på knap 400 mio. kroner bliver vendt til et plus i første kvartal 2017 på 186 mio. kroner for gruppen, der tæller Lufthansa, Lufthansa Cargo, Lufthansa Technik, Swiss, Austrian, Eurowings og Brussels Airlines. Det er første gang Brussels Airlines’ resultater indgår i det samlede resultat for Lufthansa Gruppen.
“Vi har fortsat på vores succesrige spor i første kvartal i år og opnået endnu et godt resultat. I et kvartal, der traditionelt er vanskeligt for flyindustrien, har vi leveret vores første positive resultat siden 2008,” pointerer , siger Ulrik Svensson, finansdirektør i Lufthansa-koncernen.
Gruppens samlede omsætning blev på 57,3 mia. kroner. Det var en fremgang på 11,2 procent i forhold til de første tre måneder af 2016. Passagertallet steg med 13 procent.
Relaterede artikler:
Halvårsunderskud hos Norwegian
Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines