Akut mangel på langdistancefly tvang Norwegian til at indsætte Boeing 737 mellemdistancefly på New York-flyvning over Atlanten. Flyet måtte ned undervejs.
Når man ikke selv har ledige langdistancefly og man ikke kan skaffe reservefly hos andre selskaber, så vælger de fleste flyselskaber oftest at aflyse en oversøisk flyvning. Det gælder også for Norwegian, der har haft sine udfordringer med Boeing 787 Dreamliner-flyene. Derfor har selskabet været en god kunde hos de to portugisiske wet lease-operatører af langdistancefly, Hifly og euroAtlantic, samt igen og igen ty til aflysninger.
Mandag aften besluttede selskabet imidlertid at gøre noget anderledes. Efter en kaotisk uge med aflysninger og brug af reservefly på ruten mellem London Gatwick og New Yorks JFK-lufthavn besluttede selskabet at benytte et af sine Boeing 737-800 mellemdistancefly.
Mellemlande på Island
Norwegian havde ikke selv et ledigt langdistancefly og det reservefly fra Hifly, som havde betjent ruten dagen før, skulle videre til en anden opgave i Spanien. Derfor stod DY7015-flyvningen til at skulle aflyses.
Det blev den dog ikke. I stedet blev et af Norwegians normale Boeing 737 mellemdistancefly kaldt ind til Gatwick fra Oslo Gardermoen, hvor det netop var kommet tilbage fra en tur til Rom. Kl. 21.06 lokal tid – mere end tre timer forsinket – lettede flyet fra Gatwick med kurs vestpå. Flyets begrænsede rækkevidde betød dog, at det måtte mellemlande på Island i Keflavik-lufthavnen og først ankom til New York lidt efter klokken 01 lokal tid natten til tirsdag – mere end 3,5 time forsinket.
Den store forsinkelse betød, at Norwegian måtte aflyse returflyvningen, DY7016, samme aften. Boeing 737-800 flyet flyver sent tirsdag aften lokal tid fra New York mod London Gatwick via Island med passagerer ombord som DY7116.
Boeing 737-800 flyet LN-DYV blev mandag sat til at krydse atlanten. Foto: Ken Fielding / Wikimedia Commons.